Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej w zakresie swoich zadań dydaktycznych zajmuje się merytorycznym przygotowaniem studentów do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciela wychowawcy w placówkach opiekuńczych i socjoterapeutycznych, pedagoga terapeuty wyposażonego w kompetencje niezbędne w zawodzie pedagoga, nauczyciela i terapeuty pedagogicznego. Dzięki współpracy z licznymi interesariuszami zewnętrznymi Katedra inicjuje i prowadzi wiele projektów dydaktycznych w tym w zakresie metodyk szczegółowych: CLIL, STEM i STEAM, metod problemowych (PBL). Zainicjowała i prowadzi pracownię metodyczną MAKERSPACE.
W Katedrze działa Pracownia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
PRACOWNIA PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ
I WCZESNOSZKOLNEJ
Kierownik Pracowni:
dr Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Członkowie Pracowni:
mgr Alina Kozakowska (pracownik nieetatowy)
mgr Agnieszka Maksymiuk (pracownik nieetatowy)
mgr Ewa Ferenc-Lech (pracownik nieetatowy)
mgr Alesandra Piskorska (pracownik nieetatowy)
Pracownia Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej koordynuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne przyszłych nauczycieli, inicjuje współpracę z interesariuszami zewnętrznymi w
tym z przedszkolami i szkołami ćwiczeń, w których studenci odbywają praktyki zawodowe. Działalność pracowni koncentruje się na przekazywaniu studentom najnowszej wiedzy na temat metodyki nauczania na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W pracowni znajdują się liczne pomoce dydaktyczne oraz materiały do tworzenia własnych pomocy podczas zajęć dydaktycznych. Pracownia jest wyposażona w elementarze, podręczniki, zeszyty ćwiczeń, przewodniki metodyczne, literaturę dziecięcą, lektury oraz literaturę tematu.
Ważne miejsce w pracowni zajmują liczne zestawy instrumentów muzycznych oraz płyt CD wykorzystywanych do nauki poszczególnych metodyk. Pracownia na bieżąco wzbogaca się o gry i zabawy dydaktyczne oraz akcesoria do zabaw zręcznościowych, manipulacyjnych, wspomagających koordynację i rozwijających ogólną sprawność fizyczną dzieci. Pracownia zajmuje się problematyką praw dziecka z perspektywy dzieci, nauczycieli, rodziców, udziałem rodziców w edukacji małych dzieci, diagnozowaniem pedagogicznym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, diagnozą pedagogiczną we wczesnej edukacji, sposobami konstruowania wiedzy o świecie przez dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów wczesnej edukacji, innowacjami metodycznymi w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metodami aktywizującymi oraz pedagogiką zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej.