Ułatwienia dostępu

SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA

Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. System zapewniania jakości kształcenia uwzględnia autonomię i specyfikę poszczególnych jednostek organizacyjnych i uwzględnia ich dobre praktyki w zapewnianiu jakości pracy dydaktycznej i naukowej.

Komisja ds. Programów i Jakości Kształcenia

Po pierwsze nauka: chcemy ciągle się rozwijać, w opraciu o najnowsze osiągnięcia światowe w zakresie nauk społecznych. 

Po drugie praktyka: wierzymy, że sukces to praca połączona z wytrwałością. A sukces to dążenie do rozwijania siebie i własnych kompetencji. Chcemy nawiązywać współpracę z nowymi instytucjami oferującymi praktyki dla naszych studentów, utrzymywać dobre relacje z otoczeniem społecznym. 

Po trzecie dydaktyka: nie ma wysokiej jakości kształcenia bez podstaw naukowych i uzupełniania wiedzy w sposób ciągły. Jesteśmy wydziałem uczącym się, przeprowadziliśmy intensywne szkolenia naszych wykładowców w zakresie doskonalenia języków obcych, metod badawczych, praw człowieka, procedur antydyskryminacyjnych i wiele innych. Chcemy nadal się rozwijać i wzmacniać jakość kształcenia i badań w naszym wydziale.

Po czwarte jakość: wymagamy od siebie, nie szukamy łatwych rozwiązań. Nie rywalizujemy z innymi uczelniami lecz szukamy własnej oryginalnej drogi oferując naszym studentom i doktorantom wysokiej jakości ścieżki kształcenia. Wierzymy, że jesteśmy przygotowani znakomicie do prowadzenia wysokiej jakości dydaktyki i chcemy uczynić z tego nasz atut. 

Po piąte umiędzynarodowienie i budowanie pozytywnego wizerunku Wydziału. Chcemy stać się marką rozpoznawalną i cenioną. Temu służą nasze kontakty międzynarodowe, a w planach międzynarodowe projekty, konferencje, staże, webinary i inne formy budowania kontaktów zagranicznych w obszarze badań naukowych i dydaktyki.

Procedura hospitacji zajęć dydaktycznych na Wydziale Nauk Społecznych – podstawowe założenia:

Procedura hospitacji wpisuje się w założenia Wydziałowego Systemu Zapewnienia jakości kształcenia i służy doskonaleniu jakości procesu dydaktycznego realizowanego na studiach I, II, III stopnia na kierunkach: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika oraz praca socjalna (studia stacjonarne).

Osobami upoważnionymi do prowadzenia hospitacji są dziekan WNS, prodziekan ds. studenckich, kierownicy Katedr, w których zatrudniony jest pracownik lub do których przypisany jest doktorant.

Hospitacje odbywają się w każdym roku akademickim w zależności od ustaleń w harmonogramie oraz obowiązkowo w roku oceny pracownika. Hospitujący sporządza harmonogram hospitacji pracowników informując ich o planowanych hospitacjach.

Hospitacje realizowane są zgodnie z określonym na początku roku harmonogramem.  Osoba hospitowana tydzień przed hospitacją zajęć przygotowuje i przedstawia hospitującemu konspekt prowadzonych zajęć, określając ich zgodność z celami, formami, metodami i spodziewanymi efektami określonymi w sylabusie przedmiotu.

Zadaniem osoby hospitującej zajęcia jest ocenić:

  • założone cele
  • treści umożliwiające realizację celów
  • adekwatność wykorzystanych metod i form,
  • osiągnięte przez studentów efekty m.in. na podstawie wypełnionego przez studentów bezpośrednio po zajęciach arkusza ewaluacji zajęć oraz wypełnić załączony arkusz hospitacji i dokonać pozytywnej lub negatywnej oceny całości przeprowadzonych zajęć zgodnie z założonymi kryteriami.

Wypełniony arkusz hospitacji stanowi podstawę do przeprowadzenia rozmowy pohospitacyjnej. W terminie ustalonym odbywa się rozmowa pohospitacyjna (jednak nie później niż tydzień po przeprowadzonej hospitacji). Jej celem jest ocena a następnie omówienie założonych przez hospitowanego celów, form aktywności studentów, metod prowadzenia zajęć, które powinny być adekwatne do treści i aktywizujące studentów w procesie zdobywania wiedzy. Podejmowane działania dydaktyczne powinny być skierowane na osiąganie przez studentów założonych efektów kształcenia. Po przeprowadzeniu rozmowy osoba hospitowana i hospitująca składają swoje podpisy w wyznaczonym miejscu arkusza hospitacji. Zaproponowana ocena – pozytywna lub negatywna – musi być zgodna z przyjętymi na Wydziale kryteriami. Hospitowany ma prawo nie przyjąć zaproponowanej oceny i odwołać się od niej do Dziekana WSE w ciągu siedmiu dni od wystawionej oceny. Uzupełniony arkusz hospitacji archiwizowany jest w dokumentacji w odpowiednej Katedrze.

Pod koniec roku akademickiego (do 30 czerwca) kierownik Katedry składa w dziekanacie wypełniony harmonogram hospitacji z uwzględnieniem hospitacji zaplanowanych i zrealizowanych w danym roku akademickim.

Ocenę negatywną otrzymuje pracownik, który nie zrealizował założonych celów, efektów, treści nieadekwatnie wykorzystał metody i formy aktywności studentów W przypadku oceny negatywnej, następuje ponowna hospitacja i ocena zajęć prowadzonych przez pracownika dokonana po upływie miesiąca.

Procedura związana z określaniem różnic programowych

Podstawa prawna procedury

Regulamin Studiów w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie stanowiący  załącznik do Uchwały nr 23/2019 Senatu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z dnia 19 września 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.

Cel procedury

Celem procedury jest określenie sposobu wyznaczania różnic programowych i warunków ich zaliczania oraz osób odpowiedzialnych za określanie różnic.

Właściciel procedury

Dziekan, Prodziekan

Osoby odpowiedzialne za realizację procedury

Prodziekan ds. studenckich, koordynatorzy ds. różnic programowych danego kierunku i danej specjalności, osoby prowadzące zajęcia, studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia, którzy są zobowiązani do realizacji różnic programowych, pracownicy dziekanatów prowadzący sprawy studenckie danej specjalności.

Zakres procedury

Procedura dotyczy studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia kierunku pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz praca socjalna, którzy są zobowiązani zaliczyć przedmioty  wymagane do uzyskania pełnych uprawnień zgodnych z kierunkiem studiów i realizowaną specjalnością dla danego cyklu kształcenia.

Procedura dotyczy:

  • studentów po urlopie dziekańskim,
  • studentów zmieniających kierunek, specjalność,
  • studentów przenoszących się z innej uczelni,
  • studentów wznawiających studia po przerwie,

UWAGA: Procedura nie dotyczy studentów wracających z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus i MOST

Zasady ogólne procedur

W Dziekanacie lub przez system USOS student pobiera podanie do Dziekana WNS, w którym formułuje prośbę o wpisanie na określony rok danego kierunku i danej specjalności. Wniosek składa w Dziekanacie w terminie najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem roku akademickiego lub semestru. Po uzyskaniu zgody Dziekana Prodziekan ds. studenckich ( w terminie 7 dni od złożenia wniosku) analizuje dokumentację i wyznacza różnice programowe w porozumieniu z koordynatorem specjalności, której dotyczą różnice programowe. Prodziekan ds. Studenckich oraz Koordynator ds. różnic danej specjalności określają w terminie 7 dni:

  • wymagane przedmioty,
  • liczbę godzin wraz z punktami ECTS,
  • formę zaliczenia,
  • formę zajęć, zakres materiału i termin zaliczenia, oraz sposób osiągania efektów kształcenia zapisanych w sylabusie przedmiotu,
  • kieruje do osób prowadzących przedmioty.

Wypełniony załącznik przez prowadzących zajęcia w ramach różnic programowych, pozostaje w dokumentacji studenta w Dziekanacie.

Dziekanat zobowiązany jest do dopisania studenta do wyznaczonych grup zajęciowych w systemie USOS w terminie 7 dni od wyznaczenia przez Koordynatora różnic programowych. Student jest zobowiązany do zrealizowania różnic programowych do końca roku akademickiego.

Nie wywiązanie się z wyznaczonych zobowiązań w określonym terminie skutkuje nie zaliczeniem roku studiów.

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram