Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. System zapewniania jakości kształcenia uwzględnia autonomię i specyfikę poszczególnych jednostek organizacyjnych i uwzględnia ich dobre praktyki w zapewnianiu jakości pracy dydaktycznej i naukowej.
Komisja ds. Programów i Jakości Kształcenia
- Dr hab. Agnieszka Piejka, prof. ucz. – przewodnicząca (koordynator kierunku pedagogika)
- Dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ucz.
- Ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ucz.
- Dr hab. Beata Maria Nowak, prof. ucz.
- Dr Katarzyna Dmitruk-Sierocińska – (koordynator kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna)
- Dr Izabela Kochan, prof. ucz.
- Dr Sławomir Stasiorowski – (koordynator kierunku administracja)
- Dr Anna Walczak
- Dr Ewa Wojtowicz
- Dr Elżbieta Bednarz
- Mgr Artur Bogdański
Po pierwsze nauka: chcemy ciągle się rozwijać, w opraciu o najnowsze osiągnięcia światowe w zakresie nauk społecznych.
Po drugie praktyka: wierzymy, że sukces to praca połączona z wytrwałością. A sukces to dążenie do rozwijania siebie i własnych kompetencji. Chcemy nawiązywać współpracę z nowymi instytucjami oferującymi praktyki dla naszych studentów, utrzymywać dobre relacje z otoczeniem społecznym.
Po trzecie dydaktyka: nie ma wysokiej jakości kształcenia bez podstaw naukowych i uzupełniania wiedzy w sposób ciągły. Jesteśmy wydziałem uczącym się, przeprowadziliśmy intensywne szkolenia naszych wykładowców w zakresie doskonalenia języków obcych, metod badawczych, praw człowieka, procedur antydyskryminacyjnych i wiele innych. Chcemy nadal się rozwijać i wzmacniać jakość kształcenia i badań w naszym wydziale.
Po czwarte jakość: wymagamy od siebie, nie szukamy łatwych rozwiązań. Nie rywalizujemy z innymi uczelniami lecz szukamy własnej oryginalnej drogi oferując naszym studentom i doktorantom wysokiej jakości ścieżki kształcenia. Wierzymy, że jesteśmy przygotowani znakomicie do prowadzenia wysokiej jakości dydaktyki i chcemy uczynić z tego nasz atut.
Po piąte umiędzynarodowienie i budowanie pozytywnego wizerunku Wydziału. Chcemy stać się marką rozpoznawalną i cenioną. Temu służą nasze kontakty międzynarodowe, a w planach międzynarodowe projekty, konferencje, staże, webinary i inne formy budowania kontaktów zagranicznych w obszarze badań naukowych i dydaktyki.
Procedura hospitacji zajęć dydaktycznych na Wydziale Nauk Społecznych – podstawowe założenia:
Procedura hospitacji wpisuje się w założenia Wydziałowego Systemu Zapewnienia jakości kształcenia i służy doskonaleniu jakości procesu dydaktycznego realizowanego na studiach I, II, III stopnia na kierunkach: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika oraz praca socjalna (studia stacjonarne).
Osobami upoważnionymi do prowadzenia hospitacji są dziekan WNS, prodziekan ds. studenckich, kierownicy Katedr, w których zatrudniony jest pracownik lub do których przypisany jest doktorant.
Hospitacje odbywają się w każdym roku akademickim w zależności od ustaleń w harmonogramie oraz obowiązkowo w roku oceny pracownika. Hospitujący sporządza harmonogram hospitacji pracowników informując ich o planowanych hospitacjach.
Hospitacje realizowane są zgodnie z określonym na początku roku harmonogramem. Osoba hospitowana tydzień przed hospitacją zajęć przygotowuje i przedstawia hospitującemu konspekt prowadzonych zajęć, określając ich zgodność z celami, formami, metodami i spodziewanymi efektami określonymi w sylabusie przedmiotu.
Zadaniem osoby hospitującej zajęcia jest ocenić:
- założone cele
- treści umożliwiające realizację celów
- adekwatność wykorzystanych metod i form,
- osiągnięte przez studentów efekty m.in. na podstawie wypełnionego przez studentów bezpośrednio po zajęciach arkusza ewaluacji zajęć oraz wypełnić załączony arkusz hospitacji i dokonać pozytywnej lub negatywnej oceny całości przeprowadzonych zajęć zgodnie z założonymi kryteriami.
Wypełniony arkusz hospitacji stanowi podstawę do przeprowadzenia rozmowy pohospitacyjnej. W terminie ustalonym odbywa się rozmowa pohospitacyjna (jednak nie później niż tydzień po przeprowadzonej hospitacji). Jej celem jest ocena a następnie omówienie założonych przez hospitowanego celów, form aktywności studentów, metod prowadzenia zajęć, które powinny być adekwatne do treści i aktywizujące studentów w procesie zdobywania wiedzy. Podejmowane działania dydaktyczne powinny być skierowane na osiąganie przez studentów założonych efektów kształcenia. Po przeprowadzeniu rozmowy osoba hospitowana i hospitująca składają swoje podpisy w wyznaczonym miejscu arkusza hospitacji. Zaproponowana ocena – pozytywna lub negatywna – musi być zgodna z przyjętymi na Wydziale kryteriami. Hospitowany ma prawo nie przyjąć zaproponowanej oceny i odwołać się od niej do Dziekana WSE w ciągu siedmiu dni od wystawionej oceny. Uzupełniony arkusz hospitacji archiwizowany jest w dokumentacji w odpowiednej Katedrze.
Pod koniec roku akademickiego (do 30 czerwca) kierownik Katedry składa w dziekanacie wypełniony harmonogram hospitacji z uwzględnieniem hospitacji zaplanowanych i zrealizowanych w danym roku akademickim.
Ocenę negatywną otrzymuje pracownik, który nie zrealizował założonych celów, efektów, treści nieadekwatnie wykorzystał metody i formy aktywności studentów W przypadku oceny negatywnej, następuje ponowna hospitacja i ocena zajęć prowadzonych przez pracownika dokonana po upływie miesiąca.
Procedura związana z określaniem różnic programowych
Podstawa prawna procedury
Regulamin Studiów w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie stanowiący załącznik do Uchwały nr 23/2019 Senatu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z dnia 19 września 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Cel procedury
Celem procedury jest określenie sposobu wyznaczania różnic programowych i warunków ich zaliczania oraz osób odpowiedzialnych za określanie różnic.
Właściciel procedury
Dziekan, Prodziekan
Osoby odpowiedzialne za realizację procedury
Prodziekan ds. studenckich, koordynatorzy ds. różnic programowych danego kierunku i danej specjalności, osoby prowadzące zajęcia, studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia, którzy są zobowiązani do realizacji różnic programowych, pracownicy dziekanatów prowadzący sprawy studenckie danej specjalności.
Zakres procedury
Procedura dotyczy studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia kierunku pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz praca socjalna, którzy są zobowiązani zaliczyć przedmioty wymagane do uzyskania pełnych uprawnień zgodnych z kierunkiem studiów i realizowaną specjalnością dla danego cyklu kształcenia.
Procedura dotyczy:
- studentów po urlopie dziekańskim,
- studentów zmieniających kierunek, specjalność,
- studentów przenoszących się z innej uczelni,
- studentów wznawiających studia po przerwie,
UWAGA: Procedura nie dotyczy studentów wracających z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus i MOST
Zasady ogólne procedur
W Dziekanacie lub przez system USOS student pobiera podanie do Dziekana WNS, w którym formułuje prośbę o wpisanie na określony rok danego kierunku i danej specjalności. Wniosek składa w Dziekanacie w terminie najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem roku akademickiego lub semestru. Po uzyskaniu zgody Dziekana Prodziekan ds. studenckich ( w terminie 7 dni od złożenia wniosku) analizuje dokumentację i wyznacza różnice programowe w porozumieniu z koordynatorem specjalności, której dotyczą różnice programowe. Prodziekan ds. Studenckich oraz Koordynator ds. różnic danej specjalności określają w terminie 7 dni:
- wymagane przedmioty,
- liczbę godzin wraz z punktami ECTS,
- formę zaliczenia,
- formę zajęć, zakres materiału i termin zaliczenia, oraz sposób osiągania efektów kształcenia zapisanych w sylabusie przedmiotu,
- kieruje do osób prowadzących przedmioty.
Wypełniony załącznik przez prowadzących zajęcia w ramach różnic programowych, pozostaje w dokumentacji studenta w Dziekanacie.
Dziekanat zobowiązany jest do dopisania studenta do wyznaczonych grup zajęciowych w systemie USOS w terminie 7 dni od wyznaczenia przez Koordynatora różnic programowych. Student jest zobowiązany do zrealizowania różnic programowych do końca roku akademickiego.
Nie wywiązanie się z wyznaczonych zobowiązań w określonym terminie skutkuje nie zaliczeniem roku studiów.