Zachęcamy do udziału w specjalnych webinarach Polskiego Centrum Safer Internet, organizowanych z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. Ich celem jest prezentacja konkretnych narzędzi i tematów, które mogą być wykorzystane do edukacji o bezpieczeństwie w sieci. Spotkania będą odbywać się w lutym i marcu w formule online.
Harmonogram spotkań:
20.02 – Przeciwdziałanie przemocy w szkołach – program profilaktyczny IMPACT
Webinar przygotowuje uczestników do realizacji w szkołach programu profilaktycznego IMPACT (www.impact.fdds.pl), obejmującego oddziaływania o charakterze interdyscyplinarnym i mającego na celu zapobieganie zjawisku cyberprzemocy wśród młodzieży. Wydarzenie skierowane jest do nauczycieli pracujących z młodzieżą w wieku 13-16 lat.
22.02 – Jak pracować z rodzicami na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie?
Włączenie rodziców w działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci stanowi duże wyzwanie dla wychowawców. Ze względu na diametralnie różne indywidualne doświadczenia w internecie, rodzice często nie tylko nie potrafią pomóc dziecku uniknąć problemów w przestrzeni online, ale nawet nie wiedzą, że takie problemy mogą w ogóle istnieć i dotyczyć ich dzieci. Seksting, dostęp do pornografii online, patostreaming – to dla wielu rodziców pojęcia zupełnie obce. Nic w tym dziwnego – szybki rozwój internetu postawił wszystkich dorosłych przed wyzwaniem ciągłego zdobywania wiedzy na temat tego, co nasze dzieci i nasi uczniowie robią w sieci i w jaki sposób ich tam chronić.
Podczas webinaru słuchacze dowiedzą się:
- Dlaczego do bezpieczeństwa w sieci potrzebujemy cyfrowego obywatelstwa?
- Jakie konsekwencje dla bezpieczeństwa dzieci w internecie niesie bierność rodziców w tym zakresie?
- Jakich argumentów używać, aby przekonać rodziców do włączenia się w działania profilaktyczne?
- Czym jest edukacyjna triada cyfrowego obywatelstwa i jak zastosować ją w życiu klasy i szkoły.Dlaczego do bezpieczeństwa w sieci potrzebujemy cyfrowego obywatelstwa?
- Jakie konsekwencje dla bezpieczeństwa dzieci w internecie niesie bierność rodziców w tym zakresie?
- Jakich argumentów używać, aby przekonać rodziców do włączenia się w działania profilaktyczne?
23.02 – Włączanie dzieci i młodzieży w kształtowanie środowiska cyfrowego
Dzieci nie są już biernymi konsumentami technologii, ale mogą aktywnie wykorzystywać technologię do wyrażania siebie i wpływania na otaczający je świat. Młodzi ludzie jako konsultanci, doradcy i współtwórcy rozwiązań internetowych mogą pomóc właściwie je dopasowywać do potrzeb swojego pokolenia. Podczas webinaru zastanowimy się w jaki sposób ich angażować, aby mogli stawać się świadomymi, cyfrowymi obywatelami. Zaproponujemy również włączenie się do Cyfrowej Przyszłości Ucznia – młodzieżowego panelu doradczego wspierającego w działaniach Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę)
27.02 – Cyberhigiena dla nauczyciela – podstawy bezpieczeństwa osobistego online
W szybko rozwijającym się świecie nie jesteśmy świadomi zasad, dotyczących higieny w cyberprzestrzeni. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest higiena cyfrowa, a także poznają zasady dbania o higienę cyfrową własną i najbliższych.
28.02 – Necio.pl – zabawa w internet dla najmłodszych
Internet stał się integralną częścią życia nie tylko dorosłych, ale także dzieci, które ze smartfonem czy tabletem mają kontakt już w wieku 3-6 lat. To, czy powinny one korzystać z tych urządzeń i internetu jest tematem wielu dyskusji i sporów. Pewne jest jednak to, że jest to odpowiedni moment, aby z nimi o tym rozmawiać i przez zabawę uczyć pozytywnego i bezpiecznego korzystania z internetu.
Podczas webinaru zaprezentowany zostanie projekt dla dzieci w wieku przedszkolnym Necio.pl, który poprzez opowiadania, piosenki, ćwiczenia zaprasza dzieci do wspólnej „zabawy w internet”, sprawiając, że w łatwy sposób przyswajają one wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z internetu i urządzeń ekranowych. Projekt do wykorzystania w edukacji przedszkolnej, ale także edukacji domowej z rodzicami.”
1.03 – Jak rozmawiać z uczniami o dezinformacji?
Jednym z najpowszechnieszych cyfrowych zagrożeń jest dezinformacja – uczniowie i uczennice spotykają się z nią w internecie na co dzień. Jak rozmawiać z nimi o zjawisku infodemii i fake newsów? W jaki sposób zachęcać ich do krytycznego myślenia? Jakich metod i narzędzi używać? O tym prowadząca opowie podczas webinaru.
2.03 – (Cyber)bullying – w jaki sposób mu przeciwdziałać
Podczas webinaru prowadząca opowie o mechanizmach grupowych odpowiedzialnych za powstawanie i utrzymywanie się bullyingu w klasie, motywacji uczniów do konkretnych zachowań oraz czynnikach ryzyka dla ofiar i agresorów. Pokaże też, że cyberbullyingu i bullyingu nie można rozpatrywać oddzielnie i doradzi, co powinien zrobić, gdy dziecko jest ofiarą bullyingu.
3.03 – Szkoła otwarta na różnorodność
Środowisko szkolne to przestrzeń w której młodzi ludzie uczą się funkcjonować wśród osób innych od siebie, budować relacje i porozumienie niezależnie od różnic, oraz uczą się brania odpowiedzialności za społeczności które współtworzą. Budowanie szkolnej społeczności w której wszystkie osoby uczniowskie mogą czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz w której mają poczucie przynależności wymaga systematycznych działań i zaangażowania. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną konkretne narzędzia pracy wspierające młodzież w tworzeniu otwartej na różnorodność społeczności klasowej i szkolnej.
6.03 – Pomyśl zanim (nie) opublikujesz -jak i dlaczego rozsądnie poruszać się w sieci.rozwiń
Podczas spotkania prowadząca opowie o prywatności i intymności w Internecie oraz działaniach dzieci i młodzieży w sieci, głównie dotyczących komunikacji. Poruszy takie kwestie jak anonimowość, dane osobowe, ślad cyfrowy, związek z wizerunkiem. Pokaże także, jak wspierać uczniów i uczennice w mądrym podejmowaniu decyzji i jak zostać prawdziwym Asem Internetu.
7.03 – Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online – systemowa rola szkoły – webinar dla dyrektorów szkół
Włączenie rodziców w działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci stanowi duże wyzwanie dla wychowawców. Ze względu na diametralnie różne indywidualne doświadczenia w internecie, rodzice często nie tylko nie potrafią pomóc dziecku uniknąć problemów w przestrzeni online, ale nawet nie wiedzą, że takie problemy mogą w ogóle istnieć i dotyczyć ich dzieci. Seksting, dostęp do pornografii online, patostreaming – to dla wielu rodziców pojęcia zupełnie obce. Nic w tym dziwnego – szybki rozwój internetu postawił wszystkich dorosłych przed wyzwaniem ciągłego zdobywania wiedzy na temat tego, co dzieci i uczniowie robią w sieci i w jaki sposób ich tam chronić.
9.03 – Sieciakowe lekcje – jak uczyć dzieci bezpiecznego korzystanie z interneturozwiń
Równowaga w korzystaniu z sieci, wzajemny szacunek, dbałość o prywatność, ograniczone zaufanie do osób poznanych w sieci, czy dzielenie się z dorosłymi niepokojącymi sytuacjami w internecie to tylko nieliczne z zasad, w które powinniśmy wyposażyć dzieci wchodzące w okres intensywniejszego korzystania z pełnych zasobów internetu. Jak to zrobić? Pomocny może być w tym projekt Sieciaki.pl, który już od wielu lat towarzyszy nauczycielom i rodzicom w profilaktyce na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie.
10.03 – Czym jest cyfrowe obywatelstwo w dzisiejszych czasach i jak o nim rozmawiać z dziećmi
Jaki jest cyfrowy obywatel / cyfrowa obywatelka? Czy cyfrowe obywatelstwo to są jakieś supermoce czy może nasze codzienne życie? Jak rozmawiać z dziećmi o internecie, nie demonizując go, a zapraszając do świata pełnego przygód i podstawowych wartości? Jak przeprowadzić lekcję, aby została z nami na długo, jak zaangażować klasę w działanie i refleksję?
Tego dowiesz się podczas webinaru Marty, bo sam/a tego doświadczysz!