Stanowisko: profesor
Jednostka: Katedra Prawa Publicznego i Polityki Społecznej
E-mail: b.nowak@chat.edu.pl
Kariera naukowa:
2012: doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
2002: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – Wydział Psychologii i Pedagogiki UMCS w Lublinie
Zainteresowania naukowe i badawcze:
- szeroko rozumiane społeczeństwo ryzyka; kryzys współczesnej rodziny; readaptacja i reintegracja społeczna osób skazanych oraz rodzin zagrożonych niedostosowaniem społecznym, upośledzonych społecznie, zmarginalizowanych i wykluczonych; pomoc penitencjarna i postpenitencjarna oraz skuteczność oddziaływań kuratorskich;
- efektywność funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczo – wychowawczych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży (przyczyny i skutki deprywacji potrzeb oraz deficytów rozwojowych, wychowawczych i edukacyjnych).
Wybrane projekty naukowo – badawcze:
- 2021 – 2023: kierownik projektu naukowo – badawczego finansowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, pt: Pilotaż programu wdrażającego system transdermalnego monitorowania stężenia alkoholu (TMSA) u skazanych, którym udzielono czasowego zezwolenia na opuszczenie jednostki penitencjarnej w związku z podejmowanym zatrudnieniem zewnętrznym w systemie bez konwojenta lub udzieloną przepustką. Wartość projektu: 2.136.450 zł
- 2020 – 2022: kierownik międzynarodowego projektu naukowego (polsko – francuskiego), pt: „Violence in detention”, finansowanego przez Szkołę Wyższą Wymiaru Sprawiedliwości oraz Ecole Nationale d’Administration Pénitentiare en France – Département des Relations Internacionales
- 2018 – 2019: kierownik podzespołu ds. rodziny w ogólnopolskim, międzyuczelnianym projekcie naukowo – badawczym, pt. „Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym”, opracowanym przez Zespół Edukacji dla Bezpieczeństwa przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
- 2015 – 2017: kierownik ogólnopolskiego projektu naukowo – badawczego, pt: „Porażka readaptacyjna w ocenie recydywistów penitencjarnych” – projekt autorski, finansowany przez Pedagogium WSNS w Warszawie.
- 2015 – 2017: członek, a od 2016 roku kierownik zespołu badawczego Pedagogium WSNS w Warszawie, jednego z pięciu konsorcjantów w projekcie naukowo – badawczym, pt. „Budowa systemu informatycznego wspierającego komunikację w Policji i innych służbach podległych MSW w aspekcie bezpieczeństwa wewnętrznego”, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie (nr DOB-BIO7/03/01/2015).
- 2011 – 2013: ekspert w projekcie naukowo – badawczym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, w ramach PO KL Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie: 7.2 „Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej”, Poddziałanie 7.2.2. „Wsparcie ekonomii społecznej”, pt: „Zintegrowane Innowacyjne Programy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży szczególnego ryzyka w wieku 15 – 19 lat ukierunkowane na zwiększenie potencjału zawodowego – MODEL MAZOWIECKI”. Opracowanie modułu: „Zagrożenie wykluczeniem młodzieży narażonej na współczesne uzależnienia od multimediów – efektywny model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej”.
- 2013: kierownik zespołu badawczego w projekcie „Chcę być z Tobą MAMO!” realizowanym przez Fundację po DRUGIE, Pedagogium oraz Fundację Batorego. Członek Rady Programowej oraz współautorka raportu z badań, pt.: „Kompetencje społeczne nieletnich matek oraz ciężarnych wychowanek przebywających w placówkach resocjalizacyjnych”.
- 2011 – 2013: ekspert w innowacyjnym, ogólnopolskim projekcie naukowo – badawczym realizowanym przez Fundację Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego wraz z partnerami (Stowarzyszenie Natanaelum, Polimex Mostostal S. A. w Warszawie, Miejski Urząd Pracy w Lublinie), pt.: „PI Komplet innowacyjnych narzędzi optymalizujących współpracę podmiotów z przedsiębiorcami w zakresie ułatwienia wchodzenia na rynek pracy więźniom opuszczającym zakłady karne”.
- 2011 – 2013: udział w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, w ramach PO KL Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie: 3.3 „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie: 3.3.2 „Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli”, pt: „Nauczyciel doskonały (ND) – jakość podstawą sukcesu”.
- 2006–2008: udział w SOCRATES PROGRAMME, projekcie naukowo – badawczym współfinansowanym przez Komisję Europejską. Comenius 2.1. Action (Training Of School Education Staff).
Wykonane ekspertyzy:
- ekspertyza dla Najwyższej Izby Kontroli (2015): Ocena programów resocjalizacyjnych sprzyjających przygotowaniu do readaptacji społecznej skazanych na karę pozbawienia wolności, wykorzystana [w:] Departament Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Informacja o wynikach kontroli, „Readaptacja społeczna skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności”, kpb-4101-006-00/2014 nr ewid.177/2015/p/14/044/kpb, Warszawa 27 październik 2015;
- ekspertyza dla Najwyższej Izby Kontroli (2015): „Systemowe rozwiązania w readaptacji społecznej skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności w wybranych krajach Unii Europejskiej, na tle przyjętych rozwiązań” (współautorstwo z: Konopczyński, P. Jędral, F. Konopczyński, K. Muszyński), wykorzystana [w:] Departament Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Informacja o wynikach kontroli, „Readaptacja społeczna skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności”, kpb-4101-006-00/2014 nr ewid.177/2015/p/14/044/kpb, Warszawa 27 październik 2015;
- ekspertyza na zlecenie Fundacji PAN oddział w Lublinie (2012), Zagrożenie wykluczeniem młodzieży narażonej na współczesne uzależnienia od multimediów – efektywny model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej;
- ekspertyza na zlecenie Fundacji Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (2012), na potrzeby projektu pt. „PI Model kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodych więźniów w województwie lubelskim„, realizowanego w ramach umowy nr POKL.07.01.01-06-359/11-00 z póz. zm. zawartej dnia 30 marca 2012 r. pomiędzy Samorządem Województwa Lubelskiego – Wojewódzkim Urzędem Pracy a Fundacją Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Realizacja badania kluczowego dla opracowania produktu finalnego – modelu kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodych więźniów w województwie lubelskim – eksplikacja, operacjonalizacja, stworzenie założeń i metodyki na płaszczyźnie badań pedagogicznych i resocjalizacyjnych.
Osiągnięcia naukowe (nagrody, wyróżnienia za działalność naukową):
- Medal Komisji Edukacji Narodowej (2023 rok).
- Nagroda Rektora SWWS za wkład pracy w rozwój uczelni (2021 rok).
- Nagroda zespołowa III stopnia Rektora SGGW w Warszawie za osiągnięcia organizacyjne (2019 rok).
- Stypendium naukowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014 – 2016 rok).
- Srebrna odznaka Ministra Sprawiedliwości „Za zasługi w pracy penitencjarnej” (2015 rok).
- Nagroda Rektora Pedagogium WSNS w Warszawie za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej i organizacyjnej (2012 rok).
Osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne:
- Dyplom „Wydziałowy Mistrz Edukacji 2018” w konkursie „Mistrzowie Edukacji 2018”, organizowanym przez Radę Uczelnianą Samorządu Studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
- Wyróżnienie Dziekana WSN SGGW w Warszawie za uzyskanie najwyższych ocen z pracę dydaktyczną przyznane na podstawie ocen studentów w Wydziałowym Badaniu Jakości Kształcenia 2018/2019.
- Nagroda Rektora Wyższej Szkoły Administracji i Zarządzania w Zamościu za działalność dydaktyczno – wychowawczą, a w szczególności za opiekę naukową nad Studenckim Kołem Naukowym Młodych Pedagogów (2005 rok).
- Nagroda Rektora Wyższej Szkoły Administracji i Zarządzania w Zamościu za opiekę naukową nad Studenckim Kołem Naukowym Młodych Pedagogów (2005 rok).
Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych:
- Czeskie Towarzystwo Pedagogiczne: Čzeská Pedagogická Společnost, oddział w Opavie – od 2017 roku – obecnie;
- Zespół Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN – od 2023 roku – obecnie;
- Komisja ds. repetytorium narzędzi badawczych w pedagogice, działająca przy Zespole Metodologii Badań Pedagogicznych – 2024 rok.
- Zespół Metodologii Badań Pedagogicznych przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (lata 2017 – 2019);
- Zespół Edukacji dla Bezpieczeństwa przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (2016 – 2019);
- Zespół Pedagogiki Resocjalizacyjnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (2015 – 2016;
- Członek redakcji czasopisma naukowego „Social Pathology and Prevention” oraz „Ošetřovatelské Perspektivy” (wydawca: Slezská Univerzita v Opavě, Republika Czeska) – od 2016 roku;
- Członek Česká pedagogická společnost – Opavská pobočka ČPdS při FVP SU – od 2017 roku;
- Redaktor tematyczny półrocznika „Resocjalizacja Polska” w latach 2010 – 2014, a od 2014 do 2016 roku członek redakcji.
Staż naukowy:
Republika Czeska: Silesian University in Opava (Slezská univerzita v Opavě): 1 sierpień 2019 rok – 31 marzec 2020 rok.
Wybrane publikacje naukowe:
Monografie autorskie i współautorskie:
- M. Nowak, S. Grzesiak, M. Zawadzka (2023), Transdermalny pomiar i monitorowanie stężenia alkoholu. Możliwości implementacji i adaptacji w polskim systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym, Wyd. SWWS, Warszawa, ss. 370.
- M. Nowak (2020), (Nie)skazani na wykluczenie. Od patologii do normy zachowań społecznych, Wyd. DiG, Warszawa 2020, ss. 224.
- M. Nowak (2011), Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, PWN, Warszawa, (dodruk: 2012, 2015, 2016, 2018, 2020, 2022), ss. 359.
- M. Nowak, M. Kaleja (2019), Polský jazyk pro specjálni pedagogy. Distanční studijní text. Wyd. Slezská v Opavě, Opava (ss.120). ISBN 978-80-7510-345-1 (udział – 80%), ss. 120.
- M. Nowak (2006), Internaty i bursy szkolne w funkcji wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży, Wyd. WSZiA, Zamość, ss. 233.
Wybrane artykuły w czasopismach naukowych
- Kołodziejak, J. Grochowski, M. Kalinowski, B.M. Nowak, I. Niewiadomska (2024), Postrzeganie źródeł własnej skuteczności a nasilenie wymiarów postawy wobec pracy u więźniów, „Law • Education • Security”, nr 123(2), s. 153-268. DOI: 10.52694/ThPSR.123.8
- Gęca, M. Mikołajczak, M. Kalinowski, B.M. Nowak, I. Niewiadomska (2024), Postawy wobec agresji a spostrzeganie źródeł własnej skuteczności u więźniów, „Law • Education • Security”, nr 122(1), s. 231-250.
- M. Nowak, M. Kaleja (2024). Multi-problem Families from the Perspective of Special Education. “Studies in Special Education”, 13, č. 1, pp 15 – 34.
- M. Nowak, M. Strzelec (2023), (Nie)Bezpieczne plany życiowe osób skazanych na karę pozbawienia wolności w kontekście zjawiska powrotności do przestępstwa, ”Probacja”, nr 3, s. 81-104; DOI: 10.5604/01.3001.0053.8653
- Witkowska-Grabias, M. Strzelec, B. M. Nowak (2023), Zjawisko przemocy w środowisku penitencjarnym – aspekty prawne, „The Prison Systems Review”, nr 118, s. 121 – 149; DOI: 10.52694/ThPSR.118
- Niewiadomska, B.M. Nowak, D. Reczek (2023), Obraz zmian u osób uzależnionych w trakcie więziennej psychoterapii uzależnień, „Law. Education. Security”, nr 119, s. 221 – 233; DOI: 10.52694/ThPSR/LES.119.10
- E. Perry, M. Zawadzka, P. Łapiński, K. Moore, J. Rychlik, B. Nowak (2023), Cultural adaptation of a UK evidence-based problem-solving intervention to support Polish prisoners at risk of suicidal behaviour: a cross-sectional survey using an Ecological Validity Model, “British Medicine Journal”, July (open access).
- M. Nowak, S. Grzesiak, M. Zawadzka (2022). Perception of transdermal alcohol concentration monitoring system by polish prison officers. “The Prison Systems Review”, Volume 117, Issue IV, s. 93 – 108
- M. Nowak (2021), Self-Efficacy of Teachers Working in Mainstream Schools – Research Communication, “Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 35 (2), s. 115–129
- M. Nowak, M. Kaleja (2020). Reorientations on the educational integration of Roma children in the Czech Republic. “Family Forum”, Tom 10, s. 145-157
- M. Nowak (2019), (Nie)bezpieczna rodzina – kalejdoskop (dys)funkcji, „NOWIS”, Nr 2 (9), s. 33 – 55.
- M. Nowak (2019), Development of digital competences of students of teacher training studies – polish casus, “International Journal of Higher Education” Vol. 8, No. 6, s. 262 – 266.
- M. Nowak (2019), The sense of self-efficacy of teachers working in special schools – a research communique, “International Journal of Learning, Teaching and Educational Research” Vol. 18, No. 10, pp. 161-174.
- M. Nowak (2019), Praca jako czynnik chroniący ekswięźniów przed powrotnością do przestępstwa i wykluczeniem społecznym, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Pedagogia-Psychologia”, Vol 32, No 3 , s. 289-306.
- M. Nowak (2019). Praca szansą skazanych na pomyślną reintegrację społeczną. Postawy pracodawców wobec eks-więźniów poszukujących zatrudnienia – komunikat z badań. „Probacja” nr 1, s. 13 – 32.
- M. Nowak, R. Boguszewski (2019), Polish society in the face of contemporary changes in the education system, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, Vol 1, No 28, s. 141-153.
- M. Nowak, J. Wyleżałek (2019), The contemporary woman in family life and professional work – selected problems from the sociological and pedagogical perspective, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 71, s. 67-79.
- M. Nowak (2018), At risk of social exclusion labor market disadvantage of ex-convicts – polish casus, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, Vol 2, No 27, s. 85-96.
Prace zbiorowe pod redakcją:
- M. Nowak, S. Grzesiak, M. Zawadzka (ed.) (2023), Transdermal measurement and monitoring of alcohol concentration. Experiences and evaluation studies from countries using the TMSA technology, Wyd. SWWS, Warszawa, pp. 149.
- M. Nowak, P. Fris (red.) (2023), Kolaboracja z wrogiem w warunkach wojennych. Doświadczenia polsko–ukraińskie. Wyd. SWWS, Warszawa, ss. 205.
- M. Nowak, S. Grzesiak (red.) (2022). Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego. Wyd. SWWS. Warszawa, ss. 396.
- M. Nowak (red.) (2022). Odpowiedzialność prawna pracowników i funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz innych formacji umundurowanych. Wyd. SWWS, Warszawa, ss. 317.
- M. Nowak, E. Paprzycka, E. Narkiewicz–Niedbalec (red.) (2020). Zmiana społeczna – różnorodność podejść, problemów i perspektyw badawczych. “Rocznik Lubuski”, Tom 46 (część 2), Wyd. UZ. (udział 40%).
- M. Nowak, D. Hryszkiewicz, I. Klonowska (red.) (2018), Komunikacja i kultura organizacyjna w służbach podległych MSWiA. System informatyczny „SINDBAD” w kreowaniu klimatu społecznego, Wyd. Pedagogium, Warszawa (udział 70%).
Wybrane rozdziały w pracach pod redakcją:
- M. Nowak, S. Grzesiak (2023), Transdermal alcohol concentration monitoring – Netherlands experience (pp. 40 – 59), [in:] B.M. Nowak, S. Grzesiak, M. Zawadzka (ed.) (2023), Transdermal measurement and monitoring of alcohol concentration. Experiences and evaluation studies from countries using the TMSA technology, Wyd. SWWS, Warszawa.
- M. Nowak, A. Nowogrodzka (2023), Psychopedagogiczne aspekty kolaboracji z wrogiem w kontekście wojny rosyjsko – ukraińskiej. Motywacje obywateli Ukrainy do kolaboracji z rosyjskim okupantem (s. 183 – 205). [W:] B.M. Nowak, P. Fris (red.), Kolaboracja z wrogiem w warunkach wojennych. Doświadczenia polsko-ukraińskie. Wyd. SWWS, Warszawa.
- M. Nowak (2022). Metodyka pracy postpenitencjarnej w zakresie przygotowania ekswięźniów do podejmowania wysiłków readaptacyjnych i reintegracyjnych (s. 143-191). [W:] B.M. Nowak, S. Grzesiak (red.). Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego. Wyd. SWWS. Warszawa.
- M. Nowak, S. Grzesiak (2022). Ku reintegracji społecznej osób skazanych. integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego (s. 311-363). [W] B.M. Nowak, S. Grzesiak (red.). Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego, Wyd. SWWS, Warszawa.
- M. Nowak (2021). Nowoczesne zarządzanie organizacją — wybrane teorie i modele działania (s. 11-27). [W] M. Strzelec, W. Kołodziejczyk (red.) Zarządzanie dynamiczne w Służbie Więziennej — podręcznik refleksyjnej praktyki. Wyd. DiG. i SWWS. Warszawa.
- M. Nowak, A. Banasiak, B. Górnicka, B. Zajęcka (2019), Zagrożenia życia rodzinnego w ocenie badanej młodzieży (s. 410 – 467). [W:] R. Bera, S.M. Kwiatkowski (red.), Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym, Wyd. APS.
- M. Nowak (2019), Kompetencje cyfrowe polskich nauczycieli, studentów i uczniów – problemy i wyzwania. [W:] M. Kaleja (ed.), Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání, Wyd. Slezská Univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7510-329-1 (online)
- M. Nowak (2018), Systemy informatycznego zarządzania informacją i wiedzą w organizacjach hierarchicznych (s. 85 – 96). [W:] B.M. Nowak, D. Hryszkiewicz, I. Klonowska (red.), Komunikacja i kultura organizacyjna w służbach podległych MSWiA. System informatyczny „SINDBAD” w kreowaniu klimatu społecznego, Wyd. Pedagogium, Warszawa.
- M. Nowak (2016), An innovative training programme for the staff of social integration and assistance institutions, supporting their professional qualifications for working with persons at risk of social exclusion (s. 58-73), [w:] I. Niewiadomska, W. Augustynowicz (red.), Inclusion – psychosocial aspects. Psychoprevention studies, Wyd. Natanaelum, Lublin.
Podręczniki, skrypty i książki o charakterze metodycznym
- M. Nowak (2014), Program profilaktyczno – terapeutyczno – readaptacyjny dla młodzieży w wieku 15-19 lat zagrożonej wykluczeniem społecznym z powodu nadużywania multimediów. Model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej, Wyd. ER-Art.”, Lublin.
- M. Nowak (2013), Szkolenia kompetencyjne dla realizatorów oddziaływań readaptacyjnych wobec młodych ekswięźniów i ich rodzin, Podręcznik szkoleniowy dla projektu PI Komplet innowacyjnych narzędzi optymalizujących współpracę podmiotów z przedsiębiorcami w zakresie ułatwienia wchodzenia na rynek pracy więźniom opuszczającym zakłady karne, Warszawa.