Dociekania teoretyczne oraz analizy empiryczne prowadzone w ramach działalności Katedry Pedeutologii i Psychologii Wychowania mają charakter interdyscyplinarny. Kwestie odnoszące się do szeroko pojmowanego wychowania oraz związanej z nim nierozerwalnie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (z uwzględnieniem silnego komponentu pedeutologicznego, dotyczącego, między innymi, kształcenia, dokształcania i doskonalenia oraz funkcjonowania zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji) mającej zapewnić dzieciom optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju, ujmowane są bowiem zarówno z perspektywy psychologicznej (przede wszystkim z punktu widzenia psychologii rozwojowej, klinicznej, szkolnej oraz psychologii osobowości i różnic indywidualnych), jak i pedagogicznej (przede wszystkim z perspektywy pedeutologii, pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej).
Profil naukowo-badawczy Katedry:
- Analizy teoretyczne i empiryczne poświęcone szeroko rozumianym uwarunkowaniom (wewnętrznym oraz zewnętrznym) skuteczności zawodowej nauczycieli (ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli wczesnej edukacji) – perspektywa kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego.
- Krytyczny namysł nad współczesnymi trendami w obszarze wychowania oraz edukacji dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Refleksja nad znaczeniem wychowania oraz edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w perspektywie całożyciowej, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia roli nauczyciela w toku tego procesu.
- Badania poświęcone uwarunkowaniom skuteczności wychowania przedszkolnego i edukacji szkolnej z uwzględnieniem perspektywy wyzwań i zagrożeń charakterystycznych dla współczesności.