Pracownicy Katedry podejmują wyzwania badawcze związane z problemami kształcenia, wychowania, samokształcenia i samowychowania osób dorosłych w pełnionych przez nich rolach społecznych. W obszarze zainteresowań pracowników Katedry znajduje się też funkcjonowanie osób w ramach instytucji społecznych związanych z socjalizacją i wychowaniem, takich jak: rodzina, szkoła, media masowe, szeroko rozumiana kultura czy Internet. Sprawność funkcjonowania i dobrostan jednostki są widziane zarówno w perspektywie zdrowego jak i neurotycznego jej funkcjonowania.
Pracownicy Katedry, jesienią każdego roku organizują Konferencję naukową, w której uczestniczą prelegenci z kraju i z zagranicy:
- prof. dr hab. Elżbieta Czykwin – kierownik
- dr Hanna Tranda
- dr Anna Walczak
- mgr inż. Michał Popławski (pracownik nieetatowy)
Członkowie Pracowni andragogiki zajmują się szeroko pojętą problematyką edukacji osób dorosłych. Ich zainteresowania obejmują metody nauczania, motywację do nauki, e-learning, rozwój kariery, edukację społeczną, partycypacyjną oraz kształcenie osób starszych. Badają skuteczność różnych strategii nauczania, analizują czynniki motywacyjne wpływające na zaangażowanie dorosłych w proces edukacyjny oraz projektują nowoczesne formy nauczania, takie jak kursy online. Ponadto zajmują się również wsparciem dorosłych w rozwoju ich kariery zawodowej, promowaniem aktywnego uczestnictwa społecznego oraz badaniem potrzeb edukacyjnych osób starszych.
W Katedrze działa Pracownia Andragogiki