Ułatwienia dostępu

PUBLIKACJE

"Studia z Teorii Wychowania" są płaszczyzną prezentacji rozpraw, wyników badań naukowych z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, wolną od ortodoksyjnych przekonań, ukazującą szerokie, interdyscyplinarne spectrum problemów kształcenia i wychowania. Ukazujemy interesujące i nowatorskie rozwiązania metodyczne z zakresu pedagogiki i dyscyplin pokrewnych, zamieszczamy bibliografie tematyczne, recenzje i sprawozdania z konferencji naukowych.

Lista wybranych publikacji nauczycieli akademickich Wydziału Nauk Społecznych, które ukazały się zarówno w Wydawnictwie Naukowym ChAT jak i poza nim.

„Monografia wzbogaca ofertę poznawczą i metodyczną edukacji międzykulturowej. Ukazane przykłady szkół są ważnymi wskaźnikami w zakresie kształtowania kompetencji międzykulturowych i jednocześnie kreowania tożsamości międzykulturowych. Przedstawione w książce treści informują, tłumaczą, proponują, wskazują, wyjaśniają i jednocześnie pytają oraz mobilizują do pogłębionych analiz i refleksji. Treści pracy pozwalają na wpisanie jej w nurt refleksji interdyscyplinarnej.” – z recenzji prof. dr. hab. Jerzego Nikitorowicza

„Książka ma na celu ukazanie emancypacji metafor w obszarze nauk społecznych w perspektywie historycznej. Dyskurs dotyczący metafory jest niezwykle ważny i pouczający dla badaczy relacji społecznych, umożliwia bowiem zajęcie bardziej podmiotowej, świadomej, wrażliwej, kreatywnej postawy wobec badanych i proponowanych metafor.” – ze Wstępu do książki

„Zadaniem książki jest ukazanie wybranych przeze mnie w całkowicie przemyślany i arbitralny sposób, interesujących mnie zagadnień metodologicznych lub właśnie owych kontekstów metodologicznych, które mogą zostać wykorzystane do pracy badawczej w zakresie pedagogiki porównawczej – odkrywanie znanych i dziś zapomnianych, ale również ukazywanie innych, w nowych ramach. Być może staną się alternatywą dla klasycznych ujęć metodologicznych występujących w tej subdyscyplinie lub choćby ukażą nowe możliwości takich ujęć.” – z odautorskiego „Wprowadzenia” do książki

W Wydawnictwie Naukowym ChAT przygotowano wieloautorską monografię naukową pt. Odwaga odpowiedzialności. Demokratyczne przemiany życia społecznego w refleksji pedagogicznej (redakcja naukowa: Renata Nowakowska-Siuta, Tadeusz J. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2019, 345 ss., ISBN 978-83-60273-52-4). Redaktorzy opracowania anonsują je w sposób następujący: „Prezentujemy rozprawy i eseje naukowe omawiające w sposób wartki, z intelektualną swobodą, wybrane aspekty życia społecznego, kwestie dotyczące odpowiedzialności indywidualnej za reguły świata, w którym funkcjonujemy, i jej przejawów – pasywności lub zaangażowania, zachowania czujności lub podejmowania ryzyka.”

Edukacja fińska nie jest przez Autorkę […] rozważana / analizowana «sama w sobie», lecz zawsze w szerokich kontekstach społeczno-kulturowych, politycznych, historycznych. […] Prof. Renata Nowakowska-Siuta bardzo swobodnie, z wielką erudycją porusza się po podejmowanych problemach, a jej narracje są logiczne i dobrze uzasadnione. Autorka unika przy tym zdecydowanie i skutecznie jakiegokolwiek normatywizmu, moralizatorstwa czy dydaktyzmu. W swojej pracy ani przez moment nie wchodzi w rolę «wszystkowiedzącego» metanarratora, który «wie lepiej» lub ma uprzywilejowany dostęp do uniwersalnej wiedzy. Jej narracje są otwarte na znaczenia, zapraszają do dialogu, dyskusji, alternatywnych interpretacji. Pokazuje edukację fińską jako przykład pewnego interesującego i zasługującego na uwagę projektu pedagogicznego, ale również społeczno-kulturowego. Pokazuje także, że fińska edukacja nie jest «monolitycznym» wzorem do powielania, gdyż – jak pisze Autorka – «w reformach systemów edukacyjnych chodzi bowiem nie tyle o bezrefleksyjne powielanie cudzych pomysłów, ile raczej o autonomiczny projekt wpisujący się w potrzeby społeczne i kulturowe kraju».” – z recenzji prof. Zbyszka Melosika (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

(Open Access) Jesteśmy często bezradni, gdy chcemy wytłumaczyć współczesnej młodzieży fenomen filmu MIŚ. Natomiast bez problemu możemy im wyjaśnić jak działa szkoła w czasach PRL-u, ponieważ obecnie jak ponad 50-lat temu edukacją rządzi wielopostaciowy żandarm, który dawniej i dziś nie jest w stania ożywiać idei tworzenia kapitału społecznego. Ustanawia coraz to nowe zasady X-lexy, nie bacząc na to, że dekrety poprzednich jego wcieleń, nim skończyły tam gdzie powinny, czyli w koszu na śmieci, czyniły wiele zła. Jak zatem przestrzec przed żandarmem? W jaki sposób przekonać, że tworzona obecnie struktura bezwzględnej podległości jest całkowicie przeciw skuteczna w tworzeniu tak skomplikowanego bytu jakim jest społeczeństwo obywatelskie? Niemniejsza książka nie jest krytyką konkretnych wcieleń żandarma. Powstała w kontekście wielu badań i dyskusji, z których wynikała jedna teza: o koniczności osłabienia żandarma, również tego tkwiącego w nas samych.

Edyta Januszewska, "Heterotopie dziecięcego uchodźstwa Syryjczycy w Libanie" Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019, ss. 304, ISBN: 978-83-8095-653-7

To interesujące poznawczo studium społeczno-kulturowe poświęcone losom syryjskich uchodźców. Materiał empiryczny do publikacji Autorka zbierała w 2017 roku w Libanie [...]. Uczyła języka angielskiego w mieście Zahle w szkołach dla uchodźców z Syrii. Na podstawie materiałów zbieranych metodycznie w trakcie pobytu, głównie wywiadów jakościowych, powstało studium terenowe o dużym potencjale informacyjnym, poglądowym i wizualnym (oprócz tekstu kanałem przekazu informacyjnego są fotografie). Rozdziały wprowadzające [...] świadczą o znakomitym przygotowaniu teoretycznym Autorki, dużej erudycji, w szczególności o jej wiedzy z zakresu problematyki uchodźczej. Wszak to nie jest jej pierwsza praca poświęcona tym zagadnieniom [...]. Z recenzji dr hab. Danuty Lalak

Żywą dyskusję w środowisku naukowym (i szerzej) wzbudziła opublikowana niedawno w Wydawnictwie Naukowym „Scholar” książka wykładowczyni naszej Uczelni pani prof. dr hab. Elżbiety Czykwin pt. „Anders Breivik. Między dumą a wstydem”. Jest to studium postaci sprawcy wstrząsającego morderstwa 77 nastolatków w lipcu 2011 r. na norweskiej wyspie Utøya. Prof. Bogusław Śliwerski komentując książkę na swoim blogu napisał: „Polecam tę lekturę (…) nie tylko naukowcom, psychologom, pedagogom, prawnikom, politologom, ale każdemu spoza akademickich profesji, by móc przewidywać traumatyczne zdarzenia, do których może dojść także w naszej codzienności. Znajdziemy w tej rozprawie także niezwykle interesujące podejścia do zdarzeń kryzysowych i ich traumatycznych następstw. Młodzi badacze w naukach społecznych znajdą w tej książce znakomity warsztat rekonstruowania biografii pretekstowej z różnych powodów znaczących postaci.” za chat.edu.pl

Żywą dyskusję w środowisku naukowym (i szerzej) wzbudziła opublikowana niedawno w Wydawnictwie Naukowym „Scholar” książka wykładowczyni naszej Uczelni pani prof. dr hab. Elżbiety Czykwin pt. „Anders Breivik. Między dumą a wstydem”. Jest to studium postaci sprawcy wstrząsającego morderstwa 77 nastolatków w lipcu 2011 r. na norweskiej wyspie Utøya. Prof. Bogusław Śliwerski komentując książkę na swoim blogu napisał: „Polecam tę lekturę (…) nie tylko naukowcom, psychologom, pedagogom, prawnikom, politologom, ale każdemu spoza akademickich profesji, by móc przewidywać traumatyczne zdarzenia, do których może dojść także w naszej codzienności. Znajdziemy w tej rozprawie także niezwykle interesujące podejścia do zdarzeń kryzysowych i ich traumatycznych następstw. Młodzi badacze w naukach społecznych znajdą w tej książce znakomity warsztat rekonstruowania biografii pretekstowej z różnych powodów znaczących postaci.” za chat.edu.pl

„Rozprawa stanowi studium hermeneutyki pedagogicznej opracowane na gruncie pedagogiki religii. Podjęta w niej tematyka ma przede wszystkim charakter teoretyczny. Głównym zamiarem badawczym było opracowanie koncepcji hermeneutyki pedagogicznej jako istotnego elementu teorii kształcenia oraz uprawomocnienie pojęcia rozumienia jako kategorii pedagogicznej będącej przesłanką kształcenia religijnego i humanistycznego. Aby zrealizować to zadanie musieliśmy, po pierwsze – przedstawić wykładnię samej hermeneutyki oraz jej status i aplikacje w pedagogice, i po drugie – przedstawić genezę oraz rozumienie dwóch kierunków teoretycznych: pedagogiki hermeneutycznej i hermeneutyki pedagogicznej. W pracy ukazaliśmy kształtowanie się hermeneutycznej tożsamości pedagogiki kultury jako pedagogiki humanistycznej oraz ukonstytuowanie się hermeneutyki pedagogicznej.” (fragment książki).

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram