Ułatwienia dostępu

PEDAGOGIKA – STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA – (3 LATA, 6 SEMESTRÓW)

PEDAGOGIKA – STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA (NAUCZYCIELSKIE)
Studia nauczycielskie pierwszego stopnia na kierunku pedagogika są pierwszym etapem przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie wybranej specjalności. Studenci odbywają obowiązkowe praktyki w placówkach oświatowych. Uzyskany tytuł zawodowy (licencjat), który pozwala ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia. Absolwenci, którzy ukończą pełny, 5-letni cykl kształcenia na kierunku Pedagogika (studia pierwszego i drugiego stopnia) będą posiadali kwalifikacje nauczycielskie zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.2019, poz. 1450)
Studia I stopnia trwają 3 lata (6 semestrów). Absolwenci otrzymują tytuł zawodowy licencjata pedagogiki.
STUDIA REALIZOWANE SĄ W TRYBIE STACJONARNYM DOSTOSOWANYM DO POTRZEB OSÓB PRACUJĄCYCH – zajęcia odbywają się po godzinie 15.00,  hybrydowa forma studiów w siedzibie uczelni oraz online.
PODSTAWA PRAWNA REALIZOWANYCH STUDIÓW:
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102)
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz.U. 2024 poz. 453)
SPECJALNOŚCI:
Wybór specjalności następuje na drugim semestrze (specjalność realizowana od trzeciego semestru studiów). Uruchomienie specjalności jest uzależnione od wymaganej liczby osób nią zainteresowanych. O liczebności grup decyduje Dziekan Wydziału Nauk Społecznych ChAT.
Absolwent studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, specjalność Pedagogika resocjalizacyjna i międzykulturowa wyposażony zostanie wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, wykazującymi zachowania dewiacyjne lub wymagającymi wsparcia w procesie resocjalizacji. Potrafi diagnozować problemy społeczne, stosować odpowiednie metody wychowawcze i terapeutyczne oraz pracować w środowisku wielokulturowym. Jest przygotowany do prowadzenia działań interwencyjnych, profilaktycznych i wspierających proces readaptacji społecznej.
Może podjąć pracę w placówkach resocjalizacyjnych, takich jak zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich, młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapeutyczne. Znajdzie zatrudnienie w instytucjach penitencjarnych, ośrodkach interwencji kryzysowej, domach samotnej matki i schroniskach dla osób w kryzysie bezdomności, w organizacjach pozarządowych zajmujących się resocjalizacją, pomocą migrantom oraz profilaktyką społeczną, a także w instytucjach pomocy społecznej, takich jak ośrodki pomocy społecznej i powiatowe centra pomocy rodzinie.
Osoby kontynuujące studia na studiach drugiego stopnia na tej specjalności nauczycielskiej i odbyciu praktyk pedagogicznych, po uzyskaniu tytułu magistra będą mogły podjąć pracę w placówkach oświatowych jako nauczyciele.
Absolwent studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, specjalność Terapia pedagogiczna z elementami arteterapii posiada wiedzę i umiejętności z zakresu terapii przez sztukę oraz wsparcia pedagogicznego osób z różnymi trudnościami rozwojowymi, emocjonalnymi i społecznymi. Potrafi wykorzystywać różne formy ekspresji artystycznej w celu wspierania rozwoju, rehabilitacji i integracji osób w różnym wieku. Jest przygotowany do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi oraz seniorami, dostosowując metody terapii do indywidualnych potrzeb podopiecznych.
Może znaleźć zatrudnienie w placówkach terapeutycznych, ośrodkach rehabilitacyjnych, domach pomocy społecznej, hospicjach oraz w organizacjach pozarządowych zajmujących się wsparciem osób z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami emocjonalnymi. Może pracować w instytucjach kultury, takich jak domy kultury czy centra twórczej terapii, prowadząc warsztaty artystyczne o charakterze terapeutycznym. Jego kompetencje są także przydatne w ośrodkach interwencji kryzysowej oraz programach profilaktycznych i reintegracyjnych skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Osoby kontynuujące studia na studiach drugiego stopniu na tej specjalności nauczycielskiej i odbyciu praktyk pedagogicznych, po uzyskaniu tytułu magistra będą mogły podjąć pracę w placówkach oświatowych jako nauczyciele.
Absolwent studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, specjalność Pedagogika opiekuńcza w środowisku wielokulturowym posiada wiedzę i umiejętności w zakresie wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych w trudnych sytuacjach życiowych, uwzględniając różnorodność kulturową. Potrafi diagnozować potrzeby opiekuńczo-wychowawcze, organizować pomoc oraz wspierać integrację osób z różnych środowisk społecznych i etnicznych. Jest przygotowany do pracy z rodzinami, migrantami, uchodźcami oraz innymi grupami wymagającymi wsparcia, stosując metody pracy pedagogicznej dostosowane do ich specyficznych potrzeb.
Może podjąć pracę w instytucjach pomocy społecznej, takich jak ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, domy dziecka i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Znajdzie zatrudnienie w ośrodkach interwencji kryzysowej, schroniskach dla osób w kryzysie bezdomności, domach samotnej matki oraz organizacjach pozarządowych zajmujących się wsparciem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Może również pracować w centrach integracji dla migrantów i uchodźców, ośrodkach wsparcia dla rodzin oraz instytucjach realizujących programy profilaktyczne i pomocowe w środowiskach wielokulturowych.
Osoby kontynuujące studia na studiach drugiego stopnia na tej specjalności nauczycielskiej i odbyciu praktyk pedagogicznych, po uzyskaniu tytułu magistra będą mogły podjąć pracę w placówkach oświatowych jako nauczyciele. 
ZASADY KWALIFIKACJI
Do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika uprawnione są osoby posiadające świadectwo dojrzałości. Kandydatów na studia pierwszego stopnia obowiązuje ranking świadectw maturalnych. 
*W trakcie realizacji studiów Student podejmuje decyzję dotyczącą wyboru specjalizacji i ścieżki kształcenia. Student może zrezygnować z wyboru ścieżki nauczycielskiej. Studia nienauczycielskie na kierunku pedagogika przygotowują do pracy w obszarach niezwiązanych bezpośrednio z nauczaniem w szkołach. Skupiają się na wsparciu rozwoju człowieka w różnych środowiskach, przygotowują do pracy w obszarach związanych resocjalizacją i readaptacją społeczną, pomocą społeczną, wsparciem osób zagrożonych wykluczeniem oraz budowaniem dialogu międzykulturowego.

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram