Ułatwienia dostępu

dr Joanna Lewczuk

dr Joanna Lewczuk

Stanowisko: adiunkt w grupie badawczo dydaktycznej
Funkcja: Kierownik Akademickiego Poradnictwa Psychologicznego
Jednostka: Katedra Pedeutologii i Psychologii Wychowania
E-mail: j.lewczuk@chat.edu.pl

Kariera naukowa:

  • od 2022 r. – obecnie w trakcie 4-letniego, podyplomowego szkolenia w zakresie psychoterapii w nurcie integracyjnym w Profesjonalnej Szkole Psychoterapii im. Jerzego Mellibrudy w Instytucie Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
  • uzyskane specjalizacje i certyfikaty: Negocjacje, mediacje, rozwiązywanie konfliktów (ISNS UW), Psychologia organizacji i pracy (WP UW), Pomoc społeczno-terapeutyczna (ISNS UW), kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki (Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Mazowieckiego Kuratorium Oświaty)
  • doktorat: psychologia, 2011, Wydział Psychologii UW
  • magisterium:
    • psychologia, 2005, Wydział Psychologii UW
    • socjologia, 2003, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW

Zainteresowania naukowe: psychologia kliniczna, społeczna, zdrowia, psychoterapia.

Granty i projekty badawcze:

  • 2023 „Wartości osobiste a zachowania prozdrowotne sportowców amatorów” – uczelniany projekt badawczy pracownika ChAT.
  • 2021 uczelniany projekt badawczy pracownika ChAT, obejmujący trzy tematy:
    1. Women in the Covid – 19 pandemic: the psychosocial situation of female students in Poland. 2. Trudności w funkcjonowaniu polskich studentów w czasie pandemii Covid – 19. 3. Doświadczane emocje, obawy i poziom satysfakcji życia studentów w czasie pandemii zależnie od wybranych czynników społeczno-demograficznych.
  • 2020 „Określenie znaczenia kompetencji zdrowotnych („health literacy”) dla poczucia własnej skuteczności wśród studentów pedagogiki” – złożenie do NCN wniosku o przyznanie środków finansowych na realizację działania naukowego w ramach konkursu Miniatura-4.
  • 2019 „W poszukiwaniu czynników związanych ze skłonnością do prowadzenia zdrowego stylu życia. Czy osobowość determinuje zachowania zdrowotne sportowców amatorów?” – projekt badawczy nauczyciela akademickiego ze środków ChAT.
  • 2016/2017 „Związek orientacji społecznych z percepcją mimicznych ekspresji emocjonalnych i postrzeganiem ludzi” – przygotowywanie książkowego opracowania badań – projekt badawczy nauczyciela akademickiego ze środków z dotacji podmiotowej ChAT.
  • 2015/2016 „Specyfika rozpoznawania zdegradowanych ekspresji mimicznych przy wykorzystaniu techniki morfingu” – projekt badawczy nauczyciela akademickiego ze środków z dotacji podmiotowej ChAT.
  • 2011 – grant Biura Edukacji m. st. Warszawy przyznany na finansowanie i realizację autorskiego programu zajęć dla gimnazjalistów „Bez walki i ucieczki – uczymy się jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych”.

Pełnione funkcje i działalność organizacyjna:

  • członek zwyczajny Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej rekomendowanego przez Polską Federację Psychoterapii
  • członek Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej WNS ChAT
  • członek Zespołu Dziekańskiego ds. Wsparcia Psychologicznego Studentów w ChAT
  • członek Komisji ds. Jakości Kształcenia w ChAT
  • funkcja psychologa w Akademickim Poradnictwie Psychologicznym ChAT
  • członek Rady Wydziału WNS ChAT
  • członek zespołu realizującego projekt „Dostępny ChAT” przewidziany na okres 1.11.2020 – 31.10.2023, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych; cel projektu: zwiększenie dostępności ChAT dla studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami poprzez wdrożenie zmian organizacyjnych i podnoszenie świadomości kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności

Współpraca krajowa i międzynarodowa:

  • przygotowanie webinaru nt. „Wspieranie dzieci w kryzysie psychicznym” w ramach realizacji międzynarodowego projektu TORAL (Training on Religion as a Lever Towards Mental and Physical Health, 2019-2022), maj 2022
  • współpraca z dr Zofią Słońską, reprezentującą Zakład Epidemiologii i Promocji Zdrowia w Państwowym Instytucie Badawczym w Narodowym Instytucie Kardiologii Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie, koordynatorką polskiej części badań w ramach międzynarodowego projektu mającego na celu ugruntowanie pozycji kompetencji zdrowotnych (health literacy) w Europie: European Health Literacy Survey (HLS-EU)
  • współpraca z doktorem nauk rolniczych w dyscyplinie technologii żywności i żywienia p. Anną Anyżewską, reprezentującą Pracownię Higieny Żywienia i Żywności w Wojskowym Instytucie Higieny i Epidemiologii – wspólna realizacja projektów w obszarze psychologii zdrowia (związki czynników psychologicznych z podejmowaniem zachowań prozdrowotnych)
  • współpraca z profesorem Department of Psychology University of Delaware (USA) David’em Michael’em Kuhlman’em w obszarze badań nad związkiem orientacji społecznych z mimiczną ekspresją emocjonalną i postrzeganiem ludzi
  • współpraca z Kliniką Neurologii i Epileptologii przy Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie (z dr hab. K. Owczarkiem) nt. zaburzeń konwersyjnych w postaci psychogennych napadów rzekomopadaczkowych
  • współpraca z Dziennym Oddziałem Nerwic w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie (z dr A. Kosewską), w celu konsultowania i poszerzania wiedzy w zakresie stosowania określonych zabiegów terapeutycznych w przypadku konkretnych rodzajów zaburzeń nerwicowych oraz w celu przeprowadzania badań wśród pacjentów z zab. lękowymi
  • współpraca z Polskim Centrum Mediacji w Warszawie, w celu nabywania praktycznych umiejętności z zakresu stosowania technik mediacyjnych

Działalność pozanaukowa, w tym popularyzatorska:

Publikacje naukowe:

  • Kochan, I., Lewczuk, J., Walczak, A. (2022). Difficulties in the functioning of „emerging adult” university students in Poland during the Covid-19 pandemic. Colloquium, 4(48)/2022, 15-31, DOI: http://doi.org/10.34813/31coll2022
  • Lewczuk, J., Anyżewska, A. (2022). Personality correlates of health behaviors among men training recreationally in the interdisciplinary spirit of health pedagogy. Studia z Teorii Wychowania, tom XIII: 2022 Nr 4(41), 193-212, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, DOI: 10.5604/01.3001.0016.1644 https://sztw.chat.edu.pl/resources/html/articlesList?issueId=14894
  • Kochan, I., Lewczuk, J., Walczak, A. (2021). Satysfakcja z życia studentów w czasie edukacji zdalnej w Polsce a deklarowana wiara w Boga. Rocznik Teologiczny 3/2021, 1047-1068, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, DOI: 10.36124/rt.2021.35
    http://rocznikteologiczny.eu/2021-3/
  • Kochan, I., Walczak, A., Lewczuk, J. (2021). Women in the Covid-19 Pandemic: the Psychosocial State of Female Students in Poland. Studia z Teorii Wychowania 3, 101-131.
  • Lewczuk, J., Anyżewska, A. (2020). Kształtowanie wartości zdrowia bazą poszanowania życia ludzkiego i zobowiązaniem etycznym współczesnych rodzin. Rocznik Teologiczny 1, 283-316.
  • Anyżewska, A., Lewczuk, J. (2019). Napoje energetyzujące – charakterystyka, rozpowszechnienie, konsekwencje zdrowotne, [W:] G. Bazylak, H. Różański (red.), Rośliny zielarskie, kosmetyki naturalne i żywność funkcjonalna. Medycyna komplementarna w zapobieganiu i leczeniu chorób cywilizacyjnych s. 255 – 275. Krosno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Pigonia w Krośnie.
  • Lewczuk, J. (2019). Prospołeczność w kontekście orientacji społecznych i ekspresji mimicznych, [W:] R. Nowakowska-Siuta, T. J. Zieliński (red.), Odwaga odpowiedzialności. Demokratyczne przemiany życia społecznego w refleksji pedagogicznej, s. 270-282, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, ISBN: 978-83-60273-52-4
  • Lewczuk, J. (2019). Change of social value orientation affected by the observed mimical expression of the interaction partner. Studia z Teorii Wychowania 4, 85-106.
  • Lewczuk, J. (2018). Psychologiczne konsekwencje ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Wybrane problemy, [W:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (red.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Tom I, s. 221 – 245. Warszawa-Milanówek: Oficyna Wydawnicza von Velke & Oficyna Wydawnicza ASPRA.
  • Lewczuk, J., Jędrzejko, Z. (2017). Psychologiczne konteksty aktywności dzieci i młodzieży w sieci, [W:] S. Bębas, Z. Jędrzejko, K. Kasprzak, A. Szwedzik, A. Taper (red.), Cyfrowe dzieci. Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy, s. 269 – 318. Warszawa-Milanówek: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
  • Lewczuk, J. (2017). Zmiana orientacji społecznej pod wpływem obserwowanej ekspresji mimicznej partnera interakcji. Czasopismo Psychologiczne 23(1), 189-197.
  • Lewczuk, J. (2017). Specyfika rozpoznawania zdegradowanych ekspresji mimicznych przy wykorzystaniu techniki morfingu – implikacje pedagogiczne. Studia z Teorii Wychowania 3, 85-107.
  • Lewczuk, J. (2016). Evaluating the characteristics of partner interaction based on his facial emotional expression and depending on the social value orientation of the observer. Studia z Teorii Wychowania 4, 187-215.
  • Lewczuk, J. (2015). Twarz w dialogu międzykulturowym – złożoność problematyki percepcji ekspresji mimicznej w kontekście czynników kulturowych i indywidualnych, [W:] R. Nowakowska-Siuta (red.), Bliżej siebie. Edukacja i dialog w grupie niejednorodnej kulturowo. Closer to Each Other. Education and Dialogue in a Culturally Composite Group, (s. 111–131). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
  • Lewczuk J. (2014). Orientacje społeczne a ocenianie cech partnera interakcji zależnie od jego mimicznej ekspresji emocjonalnej. Acta Universitatis Lodzensis Folia Psychologica 18, 5-29.
  • Lewczuk J. (2014). The link between social value orientations and the interaction partner’s emotional facial expression as regards the perception of other individuals’ traits and a change in the observer’s social value orientation. E-methodology. The international scientific journal 1, 45-72.
  • Lewczuk J. (2011). Poziom orientacji kooperacyjnej a percepcja mimicznych ekspresji emocji mieszanych oraz postrzeganie osób prezentujących różne wyrazy twarzy, [W:] J. Czarnota-Bojarska i I. Zinserling (red.), W kręgu psychologii społecznej, Warszawa:

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

  • Lewczuk J. (2008). Rozpoznawanie emocjonalnej ekspresji mimicznej a poziom neurotyzmu. Doniesienie z badań. Studia Psychologiczne 46(1), 79-85.
  • Lewczuk J. (2007). Rozpoznawanie mimicznej ekspresji emocji. Nowiny Psychologiczne 3, 5-32.
  • Lewczuk J. (2004). Terapeuta w nas. Niepełnosprawność i Rehabilitacja 4, 4, 28-35.
  • Lewczuk J. (2004). Zróżnicowanie środowiska rówieśniczego a ustosunkowania względem obcych dzieci z grupy integracyjnej i nie integracyjnej. Szkoła Specjalna 5, 337-346.
  • Masajło J. (2004). Zjawisko konwersji w ujęciu psychoanalitycznym. Nowiny Psychologiczne 2, 39-54.

Najważniejsze konferencje i szkolenia:

  • 2023 udział w szkoleniu „Współpraca psychologa i terapeuty w przypadku pacjenta z depresją” organizowanego przy współpracy z Europejskim Aliansem Przeciw Depresji, na podstawie programu EAAD-Best przez Wydawnictwo Forum Media Polska, marzec 1.
  • 2022 udział w ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Społeczne wymiary życia człowieka”, organizowanej przez Katedrę Andragogiki i Socjologii Edukacji WNS ChAT; wygłoszenie referatu: „Psychologiczne wsparcie osoby znajdującej się w sytuacji kryzysowej”, październik, 20.
  • 2021 udział w „Szkolenie Wiley: Dostęp do czasopism Wiley oraz wskazówki dotyczące publikacji – Konsorcjum Polskich Uniwersytetów”, październik, 28, on-line.
  • 2020 udział w warsztacie naukowym: online Expert workshop „Occupational Safety and Health policy indicators”, organizowanym przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, InGRID-2 project, październik, 16, forma zdalna (6 h).
  • 2020 udział w konferencji naukowej on-line „Przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w środowisku akademickim – w kierunku standardów i procedur”, organizowanej przez BRPO i UW, w tym w grupie warsztatowej „Uniwersytecki system pomocy – wsparcie osób pokrzywdzonych molestowaniem seksualnym i innymi formami dyskryminacji”, czerwiec, 23, forma zdalna (4 h).
  • 2020 udział w Szkoleniu dla Wnioskodawców z obszaru HS – Narodowe Centrum Nauki, maj, 18, forma zdalna (3 h).
  • 2020 udział w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Współczesna pedagogika religii w teorii i praktyce kształcenia”, Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Warszawa, luty, 27, (wystąpienie podczas panelu tematycznego II: Pedagogika religii a kształtowanie kompetencji etycznych uczniów, J. Lewczuk, A. Anyżewska: „Wartość zdrowia zobowiązaniem etycznym – znaczenie przypisywane zdrowiu oraz inne czynniki kształtujące postawy prozdrowotne”),
  • 2019 udział w I Kongresie Zdrowie Polaków 2019, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, listopad, 18-19,
  • 2019 udział w 1st International Scientific and Training Conference on Methods of Psychological Help „Mental health promotion – from theory to practice”, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, listopad, 7-8, (prezentacja posteru: J. Lewczuk, A. Anyżewska, „Self-assessment of the ability of coping with stress and health behaviours in amateur athletes”),
  • 2019 udział w kursie e-learning „Pułapki diagnostyczne w praktyce psychologicznej – trudności, dylematy i praktyczne rozwiązania” w wymiarze 12 godzin; Akademia Psychologa i Psychologia w Praktyce; Warszawa, luty – czerwiec, platforma Uniqskills,
  • 2019 udział w cyklu wykładów doskonalących dydaktykę w szkole wyższej – SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE STUDENTÓW, Biuro Osób Niepełnosprawnych ChAT; Warszawa, styczeń 24 („Metody pracy z osobami z Zespołem Aspergera”), marzec 28 (Depresja. Jak ją rozpoznać i jak pomagać ją leczyć?), czerwiec 6 („Młodzież w dobie nowych technologii. Procesy separacyjne i kształtowanie tożsamości w świecie smartfona”),
  • 2018 udział w międzynarodowym kongresie psychologów i psychoterapeutów dzieci i dorosłych „Nowe koncepcje w psychologii i psychoterapii”, Forum, Psychologia w Praktyce; Warszawa, grudzień, 7,
  • 2018 udział w III Konferencji Psychologii Pozytywnej „20 lat psychologii pozytywnej – co udało się zbudować przez ostatnie dwie dekady?”, Akademia Pedagogiki Specjalnej i Polskie Towarzystwo Psychologii Pozytywnej; Warszawa, lipiec, 2-4,
  • 2018 udział w Ogólnopolskiej Konferencji Studenckich Kół Naukowych „Zagadnienia kultury fizycznej, fizjoterapii i zdrowia w badaniach młodych naukowców”, Akademia Wychowana Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Warszawa, czerwiec, 8, (wystąpienia podczas panelu tematycznego III: Wychowanie fizyczne, turystyka i rekreacja, A. Anyżewska, J. Lewczuk: „Pojęcie zdrowia w opinii sportowców amatorów. Badania pilotażowe”),
  • 2018 udział w III Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Psychologicznej „Profesjonalizm to podstawa”, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, marzec, 2, (poster: A. Anyżewska, J. Lewczuk: „Czy osobowość determinuje zachowania zdrowotne sportowców amatorów? – projekt badań”),
  • 2017 udział w ogólnopolskim kongresie psychologów i psychoterapeutów dot. seksualności jako wyzwania dla współczesnej praktyki psychologicznej, Forum, Psychologia w Praktyce; Warszawa, grudzień, 1,
  • 2017 udział w „Największym warsztatowym kongresie psychologów i psychoterapeutów” dot. zaburzeń więzi i poprawy jakości relacji w kontekście związków rodzinnych, partnerskich i rówieśniczych, Forum, Psychologia w Praktyce; Warszawa, maj, 12,
  • 2016 udział w III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Buntownik bez wyboru. Dyssocjalne zaburzenie osobowości”, Wydział Psychologii UW; Warszawa, maj, 22,
  • 2013 udział w szkoleniu „Bądź skutecznym motywatorem czyli jak motywować do zmiany nawyków żywieniowych i odchudzania” organizowanym przez Centrum Psychodietetyki Praktycznej MJ Psychoedukacja; Warszawa, wrzesień, 28-29,
  • 2011-2012 kurs na Koordynatora zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce oświatowej organizowany przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie; październik-marzec,
  • 2010 udział w 40-godzinnym kursie doskonalącym „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców cz. 3 – Nastolatek” zorganizowanym przez Stowarzyszenie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji; Warszawa, czerwiec, 17 – 20,
  • 2010 udział w 40-godzinnym kursie doskonalącym „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców cz. 1” zorganizowanym przez Stowarzyszenie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji; Warszawa, maj, 8 – 11,
  • 2005 udział w 11th International Conference on Social Dilemmas; Kraków, lipiec 24 – 28,
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram