Ułatwienia dostępu

dr hab. Edyta Januszewska, prof. ucz.

dr hab. Edyta Januszewska, prof. ucz.

Stanowisko: Profesor Uczelni
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych, Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej
E-mail: e.januszewska@chat.edu.pl


Kariera naukowa:

  • habilitacja: doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, 2020, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • doktorat: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, 2008, Wydział Nauk Pedagogicznych, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
  • magisterium: magister pedagogiki specjalnej w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, 1999, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej M. Grzegorzewskiej w Warszawie

Zainteresowania naukowe i badawcze:

  • Procesy migracji
  • Proces akulturacji imigrantów w Polsce
  • Dzieci uchodźcy w polskiej szkole
  • Dzieci uchodźcy w krajach Bliskiego Wschodu

Granty i projekty badawcze:

  • Tytuł projektu: „Women on the Move” (Action nr CA19112) realizowany przez European Cooperation in Science & Technology (COST), (członek projektu), 09.2020-09.2024.
  • Tytuł projektu: „Podnoszenie kwalifikacji nauczycielskich w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – kwalifikacyjne studia podyplomowe dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”, realizowany na Wydziale Nauk Pedagogicznych UKSW, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (członek projektu), 2016-2017.
  • Tytuł projektu: „Zatrudnienie w Polsce imigrantów/mniejszości etnicznych 2011-2013 oraz wpływ zjawisk emigracyjnych i imigracyjnych na rynek pracy”; realizowany przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich przy udziale IBC GROUP Central Europe Holding S.A. (ekspert i członek zespołu badawczego), 2013-2014.

Projekty realizowane w ramach funduszu badań statutowych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie finansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki:

  • Tytuł projektu: „Młodzi imigranci w Polsce – funkcjonowanie w środowisku lokalnym”, ChAT.WNS.620.2.2023, (kierownik projektu) (okres realizacji 2023).
  • Tytuł projektu: „Funkcjonowanie dzieci ze zróżnicowanym kontekstem kulturowo-narodowościowym w nowych miejscach pobytu – na przykładzie uchodźców ukraińskich w Polsce”, ChAT.WNS.BN.620.6.2022, (kierownik projektu) (okres realizacji 2022).

Projekty realizowane w ramach funduszy badań statutowych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

  • Badania pedagogiczno-etnograficzne w obozach dla uchodźców syryjskich w Libanie (kierownik projektu) (okres realizacji 17.09.2017-17.10.2017).
  • „Polscy uchodźcy w Wielkiej Brytanii. Doświadczenia biograficzne na podstawie wywiadów narracyjnych”, badania jakościowe (wywiady pogłębione) z polskimi Sybirakami w UK (Londyn, Slough), (kierownik projektu) (okres realizacji styczeń-marzec 2014).
  • „Biograficzny proces uczenia się polskich imigrantów w Kanadzie” obejmujący wywiady pogłębione z polskimi imigrantami w Winnipegu (prowincja Manitoba). Wsparcie merytoryczne Kongresu Polonii Kanadyjskiej okręgu Manitoba (kierownik projektu) (okres realizacji 3-25.08.2013).

Granty finansowane z innych funduszy:

  • Grant Polonia Aid Foundation Trust (Londyn) na przeprowadzenie kwerendy archiwalnej w Londynie na temat: „Polscy uchodźcy w Wielkiej Brytanii. Doświadczenia biograficzne na podstawie wywiadów narracyjnych” (okres realizacji 01.2014-03.2014).

Osiągnięcia naukowe (nagrody, wyróżnienia za działalność naukową):

  • Srebrny medal za długoletnią służbę nadany przez Prezydenta RP, 17.09.2020.
  • Nagroda indywidulana II stopnia, 2020; Rektor Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie; kategoria: działalność naukowa.
  • Wyróżnienie w VII konkursie na prace badawcze z pedagogiki społecznej; 2011; Łódzkie Towarzystwo Naukowe; za monografię: Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Pełnione funkcje, w tym przynależność do stowarzyszeń naukowych:

  • „Podstawy Edukacji”, czasopismo wydawane przez Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, recenzentka (od 01.01.2023).
  • Menadżer ds. edukacji i konsultant projektu „Kobiety i dzieci w ogniu wojny” w Fundacji Anioły Kultury, 2018.
  • Powołanie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do grona ekspertów promujących postać Janusza Korczaka poprzez spotkania i wykłady w ramach działalności polskich placówek dyplomatycznych, 2012 r.
  • Polskie Towarzystwo Historii Mówionej, od 2016 r., członek zwyczajny.
  • Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, od 2009 r., członek zwyczajny.

Współpraca międzynarodowa:

Wizyty w ramach LLP Erasmus+

  • Biruni University, Stambuł, Turcja, 2020.
  • BUC Ressources Centre de Formation & Education Specialisee, Paryż, Francja, 2011.
  • Via University College, Viborg, Dania, 2010.

Inne formy współpracy międzynarodowej:

  • Staż w organizacji pozarządowej Stadtpiraten Freiburg e.V we Fryburgu Bryzgowijskim (Badenia-Wirtembergia) w Niemczech. Praca z dziećmi i dorosłymi uchodźcami, 2021.
  • Współpraca z Margaret von Lau, dyrektorką centrum dla uchodźców (Newcomers Employment & Education Development Services (N.E.E.D.S.) ), Winnipeg, Manitoba, Kanada, 2013-do chwili obecnej.
  • Współpraca z Grace Galezowski, prezeską Kongresu Polonii Kanadyjskiej, Winnipeg, Manitoba, Kanada, 2013-2020.

Profesor wizytujący:

w Refugee Studies Centre, Oxford Department of International Development, University of Oxford, 2014.

Wykonane ekspertyzy zagraniczne:

Ekspertyza zewnętrznego projektu przygotowana dla europejskiego programu European Cooperation in Science & Technology (COST), styczeń 2021.

Działalność organizacyjna:

Prowadzenie warsztatów międzykulturowych dla stypendystów z Azji Środkowej i Europy Wschodniej w ramach Programu im. Lane’a Kirklanda, organizator Fundacja Liderzy Przemian, Opole 27-28.09.2022.

Popularyzacja wiedzy o uchodźcach – wykłady dla młodzieży (działania na rzecz środowiska lokalnego):

  • Januszewska E., 16.03.2022, Dzieci uchodźcy w Europie i w Libanie – doświadczenia badacza, Saska Szkoła Realna: Liceum Ogólnokształcące w Warszawie.
  • Januszewska E., 05.02.2020, Dzieci uchodźcy na Bliskim Wschodzie, klasy VI-VIII, Szkoła Podstawowa nr 3 im. A. Fiedlera w Polkowicach.
  • Januszewska E., 04.11.2019, Dzieci wojny: uchodźcy w Polsce i w Libanie, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, Kwidzyn.
  • Januszewska E., 26.05.2019, Dzieci wojny. Mali Syryjczycy w Libanie, Gala Aniołów Kultury, organizator: Fundacja Anioły Kultury, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Warszawa.

Osiągnięcia dydaktyczne:

I miejsce w kategorii „Mały Wykład”: nagroda studentów APS w Warszawie przyznawana nauczycielom akademickim za najlepiej prowadzone zajęcia (rok akademicki 2016/2017).

Wybrane publikacje naukowe:

Monografie:

  • Januszewska E., 2019, Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Januszewska E., Markowska-Manista U., 2017, Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  • Januszewska E., 2010, Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  • Januszewska E., 2002, Dojrzewanie do wolności w wychowaniu. Rzecz o A.S. Neillu, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Artykuły w czasopismach naukowych:

  • Januszewska E., 2023, Teraźniejszość i przyszłość w rysunkach dzieci uchodźców z Syrii mieszkających w Libanie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, T. 619, nr (4), s. 39-51.
  • Januszewska E., Markowska-Manista U., 2022, Working with children with migrant experience – a case study of the organization Stadtpiraten Freiburg e.V. in Freiburg im Breisgau, Germany, „Studia z Teorii Wychowania”, T. XIII, nr 4(41), s. 275-290.
  • Januszewska E., 2021, Pociąg jako miejsce heterotopiczne. Traumatyczne doświadczenia czeczeńskiej uchodźczyni, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 50(1), s. 97-120.
  • Januszewska E., 2017, Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne”, nr 43, s. 129-152.
  • Januszewska E., 2017, Uchodźcy/imigranci we Francji – wyzwania, szanse, zagrożenia, „Praca Socjalna”, nr 1, s. 177-197.
  • Januszewska E., Valeeva R.A., 2016, Children’s Rights in Poland and Russia in the Context of Janusz Korczak’s in heritage, „International Journal of Environmental & Science Education”, nr 11(3), s. 327-338.
  • Januszewska E., 2016, Refugees in France. Research statement, „Papers of Social Pedagogy”, Migration as a social process – the economic migrants and the refugees, nr 1(4), s. 68-81.
  • Januszewska E., 2015, Dzieci-uchodźcy w Polsce. Doświadczenia studentów – wolontariuszy w pracy z rodziną czeczeńską, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(56), s. 167-178.
  • Januszewska E., 2015, Integracja imigrantów w Szwecji – wyzwania, szanse, zagrożenia, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, nr 25, s. 83-95.
  • Januszewska E., 2015, Uchodźcy w Danii – między integracją a marginalizacją, „Praca Socjalna”, nr 1/styczeń-luty, s. 53-70.
  • Januszewska E., 2015, Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole. Założenia teoretyczno-badawcze, „Journal of Modern Science”, T. IV, nr 27, s. 11-31.
  • Januszewska E., 2015, Ребёнок-беженец в польской школе, „Oбpaзoвaниe и Caмopaзвитиe („Education and Self-Development”). Hayчный пeдaгoгичecкий и пcихoлoгичecкий жyрнaл”, Кaзaнь, nr 1(43), s. 207-212.
  • Januszewska E., Kulesza M., Kwiatkowski M., Odrowąż-Coates A., Perkowska-Klejman A., Wiatr M., 2015, W poszukiwaniu teorii szkoły, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57), s. 89-112.
  • Markowska-Manista U., Januszewska E., 2015, „Culturally different” children in a school environment. Research reports, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57), s. 233-251.
  • Januszewska E., 2014, Uchodźcy i imigranci na łamach kwartalnika w latach 2002-2013. Migracje i proces akulturacji (integracji). Część I, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 1(23), s. 95-112.
  • Januszewska E., 2014, Uchodźcy i imigranci na łamach kwartalnika w latach 2002-2013. Wychowanie i problemy zdrowotne. Część II, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 2(24), s. 21-46.
  • Januszewska E., 2014, przegląd/recenzja czasopism, 2013, T. XI, z. 1-4, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 3(25), s. 123-130.
  • Januszewska E., 2014, Losy polskich imigrantów w Winnipeg – przyczynek (do) uczenia się z własnej biografii, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, nr 67(3), s. 111-126.
  • Januszewska E., 2014, Autorska metoda pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem z ADHD z Czeczenii. Studium przypadku, „Studia z Teorii Wychowania”, T. V, nr 2(9), s. 175-189.

Rozdziały w recenzowanych pracach zwartych:

  • Januszewska E., 2023, Rakiety, które uderzyły na zawsze, (W:) M. Paluch (red.), Słownik wyrazów ratujących życie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 103-113.
  • Januszewska E., 2023, O spotkaniu z Innym, (W:) M. Paluch (red.), Słownik wyrazów ratujących życie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 167-183.
  • Januszewska E., 2023, Jedziemy na granicę, (W:) M. Paluch (red.), Słownik wyrazów ratujących życie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 225-239.
  • Lewandowska I., Januszewska E., 2018, Opinie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie dotyczące przyjmowania uchodźców do Polski, (W:) A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanistas, Sosnowiec, s. 385-397.
  • Januszewska E., 2017, Niepełnosprawność uchodźców wojennych jako źródło cierpienia: doświadczenie graniczne, (W:) R. Skrzyniarz (red.), Obcy/inny wśród swoich. Wychowawczy wymiar biografii, Biblioteka Katedry Biografistyki Pedagogicznej KUL, Nr 10, Wydawnictwo Episteme, Lublin, s. 139-150.
  • Januszewska E., Lewandowska I., 2016, Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny – jedna perspektywa, (W:) M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: „Perspektywy Biograficzne”, T. III, Łódź, s. 271-299.
  • Markowska-Manista U., Januszewska E., 2016, Children and Youth with Multicultural Backgrounds in the Polish System of Education, (W:) U. Markowska-Manista (red.), The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration – an Intercultural Perspective, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 165-187.
  • Januszewska E., 2015, Janusz Korczak and childrens’ rights – yesterday, today and tomorrow. An unaccompanied minor asylum – seeker in Poland, (W:) U. Bartosch, A. Maluga, C. Bartosch, M. Schieder (red.), Konstitutionelle Pädagogik als Grundlage demokratischer Entwicklung. Annäherungen an ein Gespräch mit Janusz Korczak, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, s. 243-253.

Najważniejsze wystąpienia konferencyjne:

Konferencje międzynarodowe i zagraniczne:

  • Januszewska E., 8-9.09.2023, Migrant women and the objects of migration – between past and present, International seminar, Libera Università degli Studi Maria Ss. Assunta di Roma, Rzym, Włochy.
  • Januszewska E., 23.05.2022; War children – a pedagogical perspective. Between the past and the present, 15th UNESCO Janusz Korczak Chair International Summer School, The UNESCO/ Janusz Korczak Chair in Social Pedagogy, The Maria Grzegorzewska University, Warsaw.
  • Januszewska E., 15.09.2015; Refugee children in Poland. Wounded childhood – based on the example of refugees from Chechnya; 9th International Summer School – „Readaptation and reintegration as problems of refugee children”, the UNESCO Janusz Korczak Chair at The Maria Grzegorzewska University & Polish National Commission for UNESCO & Bureau for Academic Recognition and International Exchange-CEEPUS Programme, Warsaw.
  • Januszewska E., 18.02.2014; Polish refugees in the United Kingdom: Biographical stories based on narrative interviews; „Work-in-Progress Seminar Series”, University of Oxford (The Oxford Department of International Development, The Refugee Studies Centre).

Konferencje krajowe oraz z udziałem gości zagranicznych:

  • Januszewska E., 4-5.12.2023, „Gdy nastanie pokój wrócę do swojego kraju” – życie dzieci uchodźców syryjskich w Libanie; „Pokój i bezpieczeństwo w obliczu narastających zagrożeń”, Konferencja Komitetu Prognoz Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
  • Januszewska E., 25-26.04.2023, Odpowiedzialność za Innego obowiązkiem współczesnego człowieka – implikacje pedagogiczne; Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Kompetencje Międzykulturowe. Transgresje”, Wydział Nauk Społecznych, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Warszawa (konferencja ogólnopolska).
  • Januszewska E., 17.02.2017; Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole. Szanse, trudności, wyzwania; „Podnoszenie kompetencji nauczycielskich w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW, Warszawa.
  • Januszewska E., Markowska-Manista U., 17.03.2016; Przyjmowanie uchodźców i imigrantów do Polski w narracjach studentów APS i nauczycieli szkół warszawskich – refleksje z badań; „Uchodźcy i migranci w Polsce – wyzwania społeczno-kulturowe, pedagogiczne, etyczne”, Instytut Filozofii i Socjologii, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka APS, Warszawa.
  • Januszewska E., 22-23.04.2016; Niepełnosprawność uchodźców wojennych jako źródło cierpienia – doświadczenie graniczne; „Współczesne przestrzenie biografistyki. Obcy wśród swoich: wychowawczy wymiar biografii pogranicza”, Katedra Biografistyki Pedagogicznej Instytutu Pedagogiki KUL, Fundacja „Biografie Codzienności”, Lublin.

Udział w cyklicznych seminariach ogólnopolskich:

  • Od 2020 do chwili obecnej: Ogólnopolskie Seminarium Doktorskie i Podoktorskie, organizowane przez prof. Bogusława Śliwerskiego z Katedry Teorii Wychowania, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  • 2012-06.2013: Seminarium biograficzne w naukach społecznych, organizowane przez prof. Kaję Kaźmierską z Katedry Socjologii Kultury, Wydział Socjologiczno-Ekonomiczny, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram