W dniu 02.04. br. w związku ze Światowym Dniem Świadomości Autyzmu zorganizowane zostało w siedzibie naszej Uczelni Wydarzenie, którego celem było uwrażliwienie każdego z uczestników na postrzeganie osób ze spektrum autyzmu, otwartych na rozkwit i rozwój pomimo wyzwań, z którymi często mierzą się one na co dzień.
Ta symbolika motyli, która znalazła się na plakatach i w wielu innych miejscach, obrazowała symbol odrodzenia, przemiany i nadziei na lepsze jutro, a także – wolności, miłości i szczęścia. Warto wiedzieć, że motyle symbolizują także piękno i siłę, indywidualność, wrażliwość, różnorodność oraz przeobrażanie się. I takie właśnie są osoby ze spektrum autyzmu – wyjątkowe, ciekawe, barwne i dążące do rozwoju, o czym mówiły w swoich wystąpieniach też prelegentki.
Ten dzień był swoistym świętowaniem – zwycięstwa rzeczywistej apriorycznej akceptacji bliźniego swego, bez żadnych warunków, takim jakim on jest.
Zorganizowane w murach naszej Uczelni Wydarzenie miało charakter konferencyjno-warsztatowy.
Po powitaniu uczestników Konferencji przez dziekana Wydziału Nauk Społecznych dr. hab. Bogusława Milerskiego, prof. ChAT oraz inicjatorkę tego spotkania dr Elżbietę Bednarz wystąpił zespół uczniów z Zespołu Szkół Specjalnych nr 89 w Warszawie. Z towarzyszeniem perkusji, gitary basowej oraz dzwonków uczniowie pod kierunkiem prowadzącej zespół pani Bogumiły Bednarz zaśpiewali piosenkę: „Całkiem nowa bajka”, czym poruszyli najczulsze struny słuchaczy.
W pierwszej części spotkania o charakterze konferencyjnym wystąpiła wykładowczyni ChAT, dr Elżbieta Bednarz (pedagog specjalna, terapeutka), wprowadzając zgromadzonych uczestników w tytułową problematykę poprzez ukazanie wyjątkowości osób ze spektrum, z ich odmiennym postrzeganiem świata, nieco innym wzorcem, ale jednocześnie niepowtarzalnym uchwyceniem rzeczywistości.
W kolejności wystąpień pani Barbara Snarska-Setiarso (pedagog, diagnostka ADOS, terapeutka, a wkrótce także certyfikowany psycholog, ale nade wszystko rodzic dziecka ze spektrum autyzmu) udzieliła próby odpowiedzi na pytanie: Czym jest, a czym nie jest autyzm, obrazując przy tym wzorzec rozwoju w spektrum autyzmu.
W tej części realizowanego Wydarzenia można było usłyszeć o codziennym funkcjonowaniu osoby ze spektrum autyzmu z pespektywy osobistej, ucznia klasy VIII szkoły podstawowej, Dymitra Setriarso, w kolejności w ujęciu rodzica dziecka 6,5 letniego, pani Agnieszki Zabrockiej i na koniec siostry chłopca ze spektrum autyzmu, a w tej roli wystąpiła studentka ChAT, pani Anna Piętka.
Tę część spotkania zamknęło wystąpienie pani mgr Elżbiety Byrtek, opiekunki studentów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w ramach działalności Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON) w naszej Uczelni.
W części drugiej, o charakterze praktycznym przeprowadzono warsztaty nawiązujące do przedmiotowej tematyki w trzech pracowniach metodycznych:
1. W pracowni metodycznej LEGO®MAKERSPACE odbyły się warsztaty z wykorzystaniem klocków lego®education przeprowadzone przez wykładowczynię ChAT, panią dr Joannę Lewczuk „Poznawanie i rozumienie emocji przez dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych”.
2. W pracowni metodycznej Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej pani dr Elżbieta Bednarz przeprowadziła warsztat: „Janek się niepokoi”, z wykorzystaniem klocków lego®education oraz gry symulacyjnej, w celu zaprezentowania adekwatnych reakcji na niepokój dziecka z autyzmem w wyniku nowej, niezaplanowanej sytuacji.
3. W pracowni wirtualnej rzeczywistości (VR) uczestnicy warsztatów zostali wprowadzeni w sceny filmów („Pierwszy dzień w pracy osoby z Zespołem Aspergera” oraz „The Party: a virtual experience of autism”) poświęcone tematyce osób ze spektrum poprzez urządzenia, dzięki którym mogli zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości symulującej w bardzo realistyczny sposób ich interakcję ze światem w konkretnych sytuacjach. Osobami, które wspomagały uczestników tego warsztatu byli panowie informatycy: Michał Frica, Przemysław Czechowski oraz wykładowczyni, pani mgr Elżbieta Byrtek.
Notatkę z Wydarzenia sporządziła Elżbieta Bednarz