W dniu 9 listopada br. odbyła się piąta konferencja zorganizowana przez Katedrę Pedagogiki Dorosłych i Socjologii Edukacji oraz Pracownię Andragogiki Wydziału Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie pod tytułem GLOBALIZACJA – KONFLIKT – KRYZYS. Reminiscencje społeczne, tym razem o wymiarze międzynarodowym.
Konferencja została otwarta przez Prof. Renatę Nowakowską – Siutę, Dziekana Wydziału Nauk Społecznych ChAT. W trakcie pierwszej sesji prof. Elżbieta Czykwin (ChAT) poruszyła temat źródeł stygmatyzacji w kontekście współczesnych zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych. Następnie dr hab. prof. ucz. Dorota Misiejuk z Uniwersytetu w Białymstoku wygłosiła referat o założeniach i praktyce edukacyjnej w kontekście wielokulturowości, a dr hab. prof. ucz. Krzysztof Arcimowicz (Uniwersytetu w Białymstoku) przedstawił refleksje na temat „kryzysu męskości”. Ostatnim wystąpieniem tej sesji był referat dr Rafała Bodarskiego (ChAT) na temat „Kompetencji 4.0 w kontekście procesu globalizacji i jego kryzysu”. Sesję zakończono dyskusją.
W trakcie drugiej sesji dr Dominik Chojnowski (Uniwersytet Łódzki) rozważał rolę kryzysu kapitalizmu w kontekście oświaty. Dr Izabela Kochan (ChAT) przedstawiła interesujące spojrzenie na empatię online wśród młodzieży szkolnej, a dr Anna Walczak (ChAT) skoncentrowała się na zaufaniu w okresie wschodzącej dorosłości.
Sesja anglojęzyczna zgromadziła prelegentów z zagranicy reprezentujących ośrodki akademickie ze Stanów Zjednoczonych, Bułgarii, Grecji i Czech. Prof. Rumen Valchev (Bourgas Free University w Bułgarii) zaprezentował referat na temat współczesnego populizmu w Bułgarii, a dr hab. prof.ucz. Bartłomiej Walczak (Uniwersytet Warszawski) oraz dr Nikolaos Lampas ( American College of Greece) analizowali wyniki badań dotyczące postaw wobec integracji uchodźców z Azji Południowo-Zachodniej i Ukrainy w kontekście Grecji i Polski. Dr Markéta Švamberk Šauerová oraz mgr. Barbora Přibylová z Uniwersytetu Karola w Pradze skupiły się na kwestiach rozwijania odporności i samoefektywności uczniów w świecie post-postmodernistycznym, a następnie dr Arkadiusz Mironko z Indiana University podzielił się refleksjami na temat roli wartości w transformacji korporacyjnej kultury. W trakcie ostatniego wystawienia dr Olga Kučerová oraz dr Klára Eliášková (Uniwersytet Karola w Pradze) przedstawiły podejście do promowania sukcesu szkolnego jako wyjścia z kryzysu społecznego. Obrady podsumowała prof. Elżbieta Czykwin wskazując dalsze kierunki refleksji nad globalizacją, konfliktami społecznymi i kryzysem.