Organizatorzy: Wydział Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Katedra Pedagogiki Religii i Kultury), Polska Rada Ekumeniczna (Komisja Wychowania Chrześcijańskiego), Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna w Warszawie (Instytut Pedagogiki Religii z Etyką) w dniu 11.05. b.r. w formie hybrydowej (w budynku ChAT oraz na platformie ZOOM) przeprowadzili Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Metodyczną: „Pedagogika religii i kultury w perspektywie socjalizacji i egzystencjalnych potrzeb uczniów”.
Trzynaścioro prelegentów pochyliło się nad tematyką dostrzeżenia potrzeb drugiego człowieka w świecie jako istotnego zadania społecznego.
Tematyka konferencji wpisała się w ogólne założenia koncepcyjne współczesnej pedagogiki religii, a ze względu na jej powiązanie z problematyką kształcenia ogólnego człowieka, odwołała się także do pedagogiki kultury.
Konferencję otworzyli:
Z ramienia Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie: prof. dr hab. Renata Siuta-Nowakowska – Dziekan WNS ChAT,
Z ramienia Polskiej Rady Ekumenicznej: bp Andrzej Malicki – prezes PRE, zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Polsce,
Z ramienia Wyższej Szkoły Teologiczno-Społecznej w Warszawie: ks. dr Piotr Nowak – rektor WSTS.
Refleksje skupione były wokół trzech zagadnień tematycznych:
Sekcja 1. Pedagogika religii i kultury wobec realizacji celów całościowego, integralnego wszechstronnego kształcenia człowieka (moderowała: dr hab. Agnieszka Piejka, prof. ChAT).
W tej części z referatami wystąpili:
- dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT, Religia w szkole jako przedmiot obligatoryjny. Wyzwania pedagogiczne;
- dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW, Odnowa nauczania i pełnej formacji człowieka z perspektywy „Veritatis Gaudium” papieża Franciszka;
- dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ, Perspektywy porównawczej pedagogiki religii w kontekście edukacji międzykulturowej;
- dr hab. Agnieszka Piejka, prof. ChAT, Pokój jako potrzeba człowieka i wyzwanie edukacyjne.
Sekcja 2. Socjalizacja i edukacja religijna uczniów cudzoziemskich – rozwiązania teoretyczne i praktyczne (moderowała: dr Joanna Koleff-Pracka)
Impulsów do refleksji nad tą jakże istotną tematyką socjalizacyjno-edukacyjną dostarczyli nam:
- ks. dr Doroteusz Sawicki, z wykładem: Kursy języka polskiego jako integracyjna działalność ELEOS względem uchodźców wojennych z Ukrainy;
- dr Joanna Kluczyńska, z wystąpieniem: Różnorodność kulturowa społeczności szkolnej jako punkt wyjścia dla kształtowania postaw otwartości i szacunku dla człowieka;
- mgr Agata Śmierzyńska, z referatem: Socjalizacja i edukacja religijna uczniów ukraińskich na przykładzie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 9 w Krakowie;
Sekcja 3. Ostania, trzecia sekcja tematyczna poświęcona została konsekwencjom dydaktycznym w odwołaniu do socjalizacyjnych i egzystencjalnych potrzeb uczniów (moderował: ks. dr Artur Aleksiejuk). W tej części wystąpili z referatem:
- ks. dr Artur Aleksiejuk, Socjalno-wychowawcze wspomaganie rodziny w nurcie PSR;
- dr Aneta Rayzacher-Majewska, Rola zabawy w realizacji celów i zadań socjalizacji uczniów;
- dr Elżbieta Bednarz, Realizacja socjalizacyjnych i egzystencjalnych potrzeb ucznia w okresie adolescencji podczas lekcji religii zielonoświątkowej. Analiza programowa;
- dr Joanna Koleff-Pracka, Konflikt w kulturze szkoły jako wyzwanie pedagogiczne w rzeczywistości postpandemicznej;
- mgr Marek Szałajski, Budzenie olbrzyma. O działaniach twórczych rozbudzających potencjał jednostki na przykładzie pracy w Schronisku dla Nieletnich i Zakładzie Poprawczym w Falenicy oraz w Pracowni Działań Twórczych Azyl-art w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Po interaktywnych sekcjach tematycznych, z szeregiem stawianych pytań przez uczestników konferencji, przyszedł czas na podsumowania i wnioski, które zaprezentował ks. prof. Bogusław Milerski – prorektor ChAT.