Polska Rada Ekumeniczna, we współpracy ze szkołami wyższymi, od wielu lat organizuje konferencje dla nauczycieli religii i osób ze środowiska akademickiego zapraszając ich do dyskusji na temat aktualnych wyzwań, przed jakimi stają Kościoły chrześcijańskie w Polsce. W tym roku, Polska Rada Ekumeniczna wraz z Wydziałem Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie i Wyższą Szkołą Teologiczno-Społeczną w Warszawie, organizują Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Metodyczną: „EKOpedagogicznie: pedagogika religii wobec wyzwań ekologii”. Do udziału w konferencji zapraszamy nauczycieli religii i metodyków nauczania religii, badaczy zajmujących się pedagogiką religii i kultury, pedagogów zainteresowanych szeroko pojętą chrześcijańską edukacją proekologiczną, a także pozostałe osoby zaangażowane lub zamierzające zaangażować się w promocję chrześcijańskiej kultury proekologicznej. Konferencja jest połączona z VIII Ekumenicznym Forum Katechetycznym i została objęta patronatem Mazowieckiej Kurator Oświaty.
Problematyka ekologiczna jest obecnie ważnym obszarem naukowej refleksji pedagogicznoreligijnej i ekumenicznej. Obejmuje ona namysł teoretyczny i praktyczny nad istotą, celami i sposobami realizacji postawy troski o dobro i ochronę Bożego stworzenia. Szczególną rolę w popularyzacji postaw proekologicznych odgrywa także edukacja religijna. Swoim przekazem dociera ona bowiem do szerokiej grupy odbiorców i prezentuje, co na ten temat mają do powiedzenia Kościoły i tradycje chrześcijańskie. Głównym celem konferencji jest wskazanie na istotną rolę formacji proekologicznej w ramach chrześcijańskiej edukacji religijnej i ekumenicznej, a także eksploracja obszarów, które mogłyby być w tym zakresie inspirujące dla szeroko pojętej pedagogiki religii i kultury. Konferencja jest również zaproszeniem do debaty nad tym, w jaki sposób, najbardziej skutecznie i odpowiedzialnie, z pasją i poczuciem troski o teraźniejszość i przyszłość ludzkości, promować wśród chrześcijan postawy ekologiczne. Organizatorzy mają nadzieję na otwarty dyskurs w zakresie poszukiwania nowych obszarów i form współpracy środowisk zaangażowanych oraz niezaangażowanych religijne w dziele ochrony środowiska naturalnego.
Problematyka konferencji będzie skoncentrowana wokół następujących zagadnień:
- Edukacja ekologiczna w perspektywie chrześcijańskiej;
- Pedagogika religii i kultury wobec współczesnych zagadnień ekologii;
- Dobre praktyki w zakresie chrześcijańskiej edukacji proekologicznej;
- Popularyzacja chrześcijańskiej kultury proekologicznej;
- Współpraca z ośrodkami naukowo-dydaktycznymi i placówkami edukacyjnymi.
Konferencja będzie obejmowała część panelową, pracę w sekcjach tematycznych i warsztaty metodyczne.
- Sekcja I – Pedagogika religii wobec zagadnień ekologii
Pedagogika religii wobec współczesnych zagadnień ekologii obejmuje zagadnienia:
- Kształtowanie kompetencji ekologicznych jako istotnych we współczesnym świecie;
- Pedagogika religii włączająca zagadnienia społeczne;
- Uwrażliwienie na komponent ekologii w edukacji religijnej.
Proponowana sekcja tematyczna ma na celu zainspirowanie dyskusji dotyczącej zagadnień związanych z wychowaniem ekologicznym, kształtowaniem postaw i stosunku do funkcjonowania w świecie przyrodniczym, jako istotnego komponentu pedagogiki religii.
- Sekcja II – Pedagogika kultury wobec zagadnień ekologii
Sekcja tematyczna: Pedagogika kultury wobec współczesnych zagadnień ekologii obejmuje następujące zagadnienia:
- Wartości wpisane w wychowanie ekologiczne;
- Proekologiczny przekaz w kulturze współczesnej (sztuka, media);
Proponowana sekcja tematyczna ma na celu zainspirowanie dyskusji na temat kultury jako swoistego „nośnika” idei proekologicznych, wartości wpisujących się w wychowanie ekologiczne oraz wyzwań i dylematów związanych z tym procesem.
- Sekcja III – Warsztaty metodyczne: współczesne wyzwania ekologii oraz ich konsekwencje metodyczne w edukacji religijnej
Proponowana sekcja tematyczna ma charakter warsztatowy i obejmuje następujące zagadnienia:
- Prezentacja programów nauczania religii oraz przykładowych scenariuszy lekcji o tematyce proekologicznej;
- Wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i technik przekazu podczas lekcji religii;
- Proponowana sekcja tematyczna ma także na celu wymianę doświadczeń i upowszechnianie „dobrych praktyk” w obszarze nauczania religii.
Termin konferencji: 20 maja 2021 roku.
Tryb konferencji: on-line na platformie komunikacyjnej ZOOM.
Zgłoszenie uczestnictwa w konferencji prosimy przesyłać do dnia 14 maja 2021 roku.
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/SAwLnM5LR2LYwXM76
Wszelkie informacje na temat organizacji i programu konferencji będą na bieżąco udostępniane na stronach internetowych: www.ekokosciol.pl/ekopedagogicznie oraz www.chat.edu.pl/pedagogika/start, a także na stronie wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/238738931307833
Rada Naukowa Konferencji:
- prof. dr hab. Jerzy Bagrowicz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu),
- bp prof. ChAT dr hab. Marcin Hintz (Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie),
- abp prof. ChAT dr hab. Jakub Kostiuczuk (Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie),
- prof. dr hab. Krzysztof Leśniewski (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie),
- ks. prof. dr hab. Zbigniew Marek (Akademia Ignatianum w Krakowie),
- ks. prof. ChAT dr hab. Bogusław Milerski (Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie),
- prof. ChAT dr hab. Agnieszka Piejka (Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie),
- ks. prof. UKSW dr hab. Ryszard F. Sadowski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie).
Komitet Organizacyjny Konferencji:
Przewodniczący:
- ks. dr Artur Aleksiejuk (ChAT)
Członkowie:
- prof. WSTS dr Elżbieta Bednarz (ChAT, WSTS),
- mgr Elżbieta Byrtek (ChAT,PRE),
- ks. mgr Michał Dmitruk (PRE),
- ks. dr Grzegorz Giemza (PRE),
- Weronika Kluza (PRE),
- dr Joanna Koleff-Pracka (ChAT),
- prof. ChAT dr hab. Agnieszka Piejka (ChAT).