Ułatwienia dostępu

dr Elżbieta Bednarz

dr Elżbieta Bednarz

Stanowisko: adiunkt w grupie badawczo-dydaktycznej
Jednostka: Katedra Pedagogiki Religii i Teorii Wychowania
E-mail: e.bednarz@chat.edu.pl

Kariera naukowa:

  • doktorat: dziedzina – nauki teologiczne w zakresie teologii  praktycznej, 2004 rok, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie – Wydział Nauk Teologicznych;
  • doktorat: dziedzina – nauki społeczne w dyscyplinie pedagogika, 2015 rok, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie – Wydział Nauk Pedagogicznych;
  • magisterium: dziedzina – nauki teologiczne, 1988 rok, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie – Wydział Nauk Teologicznych.

Zainteresowania naukowe:

Inkluzja w edukacji (uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej); współczesne koncepcje oraz aktywizujące metody stosowane w edukacji religijnej.

Pełnione funkcje, w tym przynależność do stowarzyszeń naukowych:

  • Wizytator religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP (za zgodą Mazowieckiego Kuratorium Oświaty)
  • Członek Stowarzyszenia Biblistów Polskich
  • Ekspert ds. adaptacji e-zasobów dla uczniów z SPE (Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (WSPE) w: Ośrodek Rozwoju Edukacji)

Współpraca międzynarodowa:

Aktywna współpraca z organizacją „Association of Christian Schools International”.

Działalność organizacyjna:

Organizator corocznych ogólnopolskich konferencji dla nauczycieli religii w Polsce (miejsce: Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna w Warszawie)

Działalność pozanaukowa, w tym popularyzatorska:

  • Dyrektor Służby Katechetycznej Kościoła Zielonoświątkowego w RP
  • Członek Komisji Dyscyplinarnej dla nauczycieli przy Wojewodzie Mazowieckim
  • Działalność na rzecz oświaty w Polsce  – Honorowy Profesor Oświaty

Istotne publikacje w czasopismach popularnych

  • Pytanie o maturę z religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP, „Katecheta” 2008 z. 5.
  • Czy rzeczywiście ocenę z religii wystawia się za wiarę? „Dyrektor szkoły”, kwiecień 2008.
  • Chrześcijanin wobec przemocy i agresji, „Pentekoste”/Pismo Warszawskiego Seminarium Teologicznego/, wiosna 2008.
  • Rozwój wrażliwości chrześcijańskiej w stosunku do osób niepełnosprawnych. Rys historyczny, „Baptystyczny Przegląd Teologiczny” t. IV-V 2008-2010, Warszawa 2012.
  • Rozwój struktur opiekuńczo-wychowawczych w trosce o niepełnosprawnych. Rys historyczny, „Katecheta” 1/2012.

Istotne publikacje metodyczne

  • Bednarz E., Tomaszewski R., Zielone światło. Pismo Święte, Kościół i świat wartości młodego człowieka, Misja Pokoleń Kraków 2007. /Podręcznik dla ucznia do nauki religii w klasach ponadgimnazjalnych – kl. I.
  • Bednarz E., Tomaszewski R., Zielone światło. Księgi Biblii, Duch święty i Chrzest Wiary oraz zagadnienia etyczne. Misja Pokoleń Kraków 2008. /Podręcznik dla ucznia do nauki religii w klasach ponadgimnazjalnych – kl. II.
  • Bednarz E., Tomaszewski R., Zielone światło. Apologetyka, Dzieje ludów biblijnych, Życie religijne Żydów, Zagadnienie rodziny oraz Pytania egzystencjalne, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2009. /Podręcznik dla ucznia do nauki religii w klasach ponadgimnazjalnych – kl. III.
  • Zielone światło. Pismo Święte, Kościół i świat wartości młodego człowieka, Scenariusze lekcji do nauczania biblijnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Podręcznik nauczyciela. Klasa 1, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2010.
  • Zielone światło. Księgi Biblii, Duch święty i Chrzest Wiary oraz zagadnienia etyczne. Scenariusze lekcji do nauczania biblijnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Podręcznik nauczyciela. Klasa 2, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2009.
  • Zielone światło. Apologetyka, Dzieje ludów biblijnych, Życie religijne Żydów, Zagadnienie rodziny oraz Pytania egzystencjalne, Podręcznik nauczyciela. Klasa 3, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2009.
  • Scenariusze lekcji biblijnych o tematyce niepełnosprawności dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2009.
  • Ja i Bóg w działaniu. Scenariusze lekcji do nauczania biblijnego dla uczniów gimnazjum. Kl. II. Podręcznik nauczyciela. Scenariusze lekcji oraz ćwiczenia ucznia opracowane przez studentów WST pod kierunkiem E. Bednarz, red. K. Łuczak-Lemke, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2011.
  • Boże Drogowskazy. Scenariusze lekcji do nauczania biblijnego dla uczniów klasy II szkoły podstawowej opracowane przez studentów WSTS pod kierunkiem E. Bednarz. Podręcznik nauczyciela i ćwiczenia ucznia, E. Bednarz W. Malkiewicz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2013.
  • Biblijne przykłady życia. Scenariusze lekcji do nauczania biblijnego dla uczniów klasy III szkoły podstawowej opracowane przez studentów WSTS pod kierunkiem E. Bednarz. Podręcznik nauczyciela i ćwiczenia ucznia, E. Bednarz, Wydawnictwo TE-EM Bielsko-Biała 2014
  • Powołani do wywierania pozytywnego wpływu. Podręcznik nauczyciela oraz ćwiczenia ucznia klasy IV technikum. Red: Bednarz E. Warszawa 2015. Forma elektroniczna:  http://katechetyka.pl/dydaktyka/programy-nauczania-biblijnego

Inne monografie

  • Bednarz E., Tomaszewski R., Wprowadzenie do nauki o Biblii, doktryny i praktyki ruchu zielonoświątkowego, Warszawskie Seminarium Teologiczne, Warszawa 2010.
  • Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli katechetów, Warszawskie Seminarium Teologiczne, Warszawa 2011.
  • Bednarz E., Edukacja chrześcijańska w Polsce na przykładzie Chrześcijańskiego Przedszkola, Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Samuel, Stowarzyszenie Edukacyjne Integracja, Warszawa 2013.

Najważniejsze publikacje naukowe:

Monografia naukowa:

  • Edukacja religijna dziecka głębiej upośledzonego umysłowo z uwzględnieniem zielonoświątkowego profilu konfesyjnego, w: „Studia i Dokumenty Zielonoświątkowe” z. 2, Instytut Wydawniczy Agape, Warszawa 2005.
  • Strategia indywidualizacji w dydaktyce inkluzyjnego kształcenia religijnego, Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Warszawa 2017.

Artykuły naukowe:

  • Recenzja książki: Handbuch Integrative Religionspädagogik. Reflexionen und Impulse für Gesellschaft, Schule und Gemeinde, red. A. Pithan, G. Adam, R. Kollmann, Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh 2002, „Paedagogia Christiana“ t. 15: 2005.
  • Koncepcyjne podstawy nauczania religii uczniów upośledzonych umysłowo, „Paedagogia Christiana“ 2005 t. 15.
  • Założenia programowe nauczania religii zielonoświątkowej w kształceniu specjalnym, „Rocznik Teologiczny“ 2004 z. 2.
  • Integracja z niepełnosprawnymi intelektualnie jako zadanie Kościoła – regionalizm w świeckiej i kościelnej edukacji, „Regionalizm w szkolnej edukacji” 2009 t.3, Instytut Zagłębiowski Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.
  • Organizacja pomocy dla trzech grup uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na przykładzie niepublicznej szkoły podstawowej – wspólne z rodzicami strategie postępowania, w: Optymalizacja sytuacji szkolnej – różnorodne wymiary współpracy z rodzicami, red. A. Konieczna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
  • Brak doświadczeń dialogu w relacji: rodzic – dziecko i jego konsekwencje, w: Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku, E. Dąbrowska, D. Jankowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
  • Nauczyciel dialogu w praktyce edukacyjnej. Wykorzystanie wybranych metod nauczania uwzględniających komunikację: nauczyciel – uczeń, w: Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu, D. Jankowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011.
  • Środowiska wychowawcze a znaczenie sprawności moralnych na podstawie analizy zachowań i preferowanych wartości uczniów wybranego gimnazjum, w: Sprawności moralne w wychowaniu – wyzwania i rzeczywistość, I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska, „Rozprawy i studia T. (CMXI) 840, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
  • Edukacja religijna w Kościele Zielonoświątkowym w RP na przykładzie zborów zielonoświątkowych Zagłębia Dąbrowskiego, w: Z dziejów sosnowieckiej oświaty, M. Rudy, S. Wikowski, seria: „Regionalizm w szkolnej edukacji”, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012.
  • Realizacja wolności wychowania religijnego w szkołach niepublicznych na przykładzie polskich placówek Association of Christian Schools International, w: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, T.J. Zieliński, Wyd. Naukowe ChAT, Warszawa 2012.
  • Nauczyciel katecheta wobec współczesnych wyzwań dydaktycznych i wychowawczych, „Rocznik Teologiczny ChAT”, 2013, Z.1-2.
  • Specyfika szkół chrześcijańskich w Polsce zrzeszonych w ACSI, „Studia z teorii wychowania”, T IV: 2013, nr 1 (6).
  • Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z teorii wychowania”, T VI 2015 nr 4 (13).
  • Indywidualizacja procesu dydaktycznego w inkluzyjnym kształceniu religijnym, „Studia z teorii wychowania”, T VII 2016 nr 2 (15).
  • Współczesna pedagogika religii w inkluzji z Innym, Studia Theologica Pentecostalia, Rocznik Wyższej Szkoły Teologiczno-Społecznej, T.4. 2016.

Najważniejsze wystąpienia konferencyjne:

Konferencje naukowe:

  • Referat wygłoszony podczas konferencji naukowej „W krainie życia”, zorganizowanej przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, pod patronatem MENiS w dniu 18.03.2005 r. Tytuł referatu – Prawo do życia, opieki i kształcenia dziecka niepełnosprawnego w Kościołach chrześcijańskich na przestrzeni wieków.
  • Referat wygłoszony podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”, zorganizowanej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie w dniu 21 września 2009 r. Tytuł referatu: Formy pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w małej klasie szkolnej w niepublicznej szkole podstawowej.
  • Referat wygłoszony podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Pedagogiki Dialogu zorganizowanej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie w dniu 6 listopada 2009 r. Tytuł referatu: Brak doświadczeń dialogu w relacji: rodzic – dziecko i jego konsekwencje.
  • Referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Współpraca z rodzicami w procesie udzielania pomocy pedagogicznej dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej – możliwości i ograniczenia”, zorganizowanej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie w dniu 15 stycznia 2010 r. Tytuł referatu: Organizacja pomocy dla trzech grup uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na przykładzie niepublicznej szkoły podstawowej – wspólne z rodzicami strategie postępowania.
  • Referat wygłoszony podczas sympozjum naukowego organizowanego przez Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie w dniu 22 kwietnia 2010 r. pt.: „Prawna regulacja sfery światopoglądowej w polskim systemie oświaty”. Tytuł referatu: Realizacja wolności wychowania religijnego w szkołach niepublicznych na przykładzie polskich placówek Association of Christian Schools International.
  • Referat wygłoszony podczas IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu: Pedagogika Dialogu, w APS w Warszawie w dniu 03 grudnia 2010 r. Tytuł referatu: Nauczyciel dialogu w praktyce edukacyjnej. Wykorzystanie wybranych metod nauczania uwzględniających komunikację: nauczyciel – uczeń.
  • Referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego w dniu 09 czerwca 2011 r. w Szczecinie. Tytuł referatu: Środowiska wychowawcze a znaczenie sprawności moralnych na podstawie analizy zachowań i preferowanych wartości uczniów wybranego gimnazjum.
  • Referat wygłoszony podczas Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego: „Państwo, gospodarka, społeczeństwo” w dniach 12-13 czerwca 2017 r. w Krakowie. Tytuł referatu: Problem inkluzji w szkole ogólnodostępnej. Osoby z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.
  • Referat wygłoszony podczas Konferencji zorganizowanej przez Koło Naukowe Filozofii Antropologicznej Uniwersytetu Warszawskiego: „Wstań, weź łoże swoje i idź do domu!”. W stronę niepełnosprawności. W dniach 11-12 grudnia 2017 r. w Warszawie. Tytuł referatu: Od dyskryminacji do uznania podmiotowości osób z niepełnosprawnością.

Konferencje popularno-naukowe

  • Referat wygłoszony na Międzynarodowej Konferencji zorganizowanej przez Centrum Promocji Kultury w Warszawie /19.09.2012/: „Aktualność metod pedagogicznych Janusza Korczaka we współczesnym świecie” – temat referatu: Wpływ środowiska wychowawczego na zachowania i wartości preferowanie przez uczniów.
  • Referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji zorganizowanej przez Poseł Joannę Fabisiak oraz Stowarzyszenie Edukacyjne Integracja w Sejmie RP: „Wartości do szkoły! Szkoła z wartościami” w dniu 19.04.2013. Tytuł referatu: Edukacja chrześcijańska z wartościami.
  • Katechetyczne Targi Metodyczne – Mosty Współpracy /5 marca 2011 r./ – organizatorzy: Stowarzyszenie Pedagogów Natan; Miesięcznik „Katecheta”; Wydział Wychowania Katolickiego Archidiecezji Lubelskiej; Katedra Katechetyki szczegółowej Instytutu Teologii Pastoralnej i Katechetyki KUL – wykład: Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
  • Narada zorganizowana przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty z Przedstawicielami Kościołów i Związków Wyznaniowych odpowiedzialnych za nauczanie religii pt. „Rola nauczyciela religii jako członka rady pedagogicznej”. Termin Narady: 01.12.2015 – Kuria Metropolitalna Warszawska. Tytuł referatu: Nauczyciel religii w pozaszkolnym punkcie katechetycznym członkiem rady pedagogicznej.
  • Referaty wygłoszone podczas Ogólnopolskich Konferencji dla Nauczycieli Religii w Wyższej Szkole Teologiczno-Społecznej w Warszawie w latach: 2005-2019.
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram